Duży kaliber
[TEKST Martin Urbanke, ZDJĘCIA Daniela Loof]
Toyota Land Cruiser i SsangYong Rexton robią wrażenie imponującymi wymiarami i przekonują dużą ilością miejsca, wysoką ładownością, okazałą masą całkowitą ciągniętej przyczepy, a także solidną techniką terenową. Młody Koreańczyk przeciwko japońskiemu kultowemu samochodowi terenowemu.
Od roku 1951 nazwa Toyota Land Cruiser na całym świecie uchodzi za synonim wytrzymałości i zdolności do jazdy w terenie. Jak zawsze, także opracowany akurat na nowo pojazd oparty jest na porządnej ramie drabinowej i sztywnej osi tylnej. Mimo to nowy pojazd ma oferować maksimum wygody. W tym celu Japończycy stosują między innymi skomplikowane zawieszenie z stabilizatorami hydraulicznymi, sprężynowaniem powietrznym i adaptacyjnymi amortyzatorami. Katalizator SCR redukuje tlenki azotu w spalinach modelu 2.8D-4D.
W Europie od 2001 dostępny jest SsangYong Rexton. Pierwsze pokolenie z silnikami Mercedesa przeszło wprawdzie modernizacje w roku 2006 i 2012, pozostało jednak niedrogim i wytrzymałym egzotykiem. Koreańczycy mają nadzieję, że skonstruowany całkowicie od nowa model odniesie większy sukces dzięki świeżej, niekonwencjonalnej stylistyce, nowoczesnej technice oraz nadal wyśmienitemu stosunkowi ceny do jakości, jak najbardziej przemawiającymi za Rextonem. Czy nowy model może faktycznie równać się z modelem popularnym od dawna? W teście porównawczym ma szansę, by to udowodnić.
Nadwozie
Jeśli chodzi o wymiary obydwaj konkurenci znajdują się na jednym poziomie: prawie 4,80 m długości, powyżej 1,80 m wysokości i 1,86 m (toyota) oraz 1,96 m (SsangYong) szerokości sprawiają, że obydwa pełnowymiarowe auta terenowe prezentują się imponująco. Odpowiednio wysoko kształtują się oczekiwania pod względem ilości miejsca. I w jednym, i w drugim przypadku istnieje duża swoboda ruchów oraz możliwy trzeci rząd siedzeń. Mimo to podstawowa konstrukcja z solidną skrzynią przekładniową (łącznie z reduktorem) i wytrzymałym podwoziem ramowym odbiega od koncepcji SUV-ów, jak chociażby Audi Q7 lub BMW X5, ale za to obydwa pojazdy testowe o napędzie 4×4 nadrabiają masą ciągniętej przyczepy wynoszącą 3,5 t, sporym obciążeniem statycznym pojazdów oraz obszernym bagażnikiem. W SsangYong mieści się co najmniej 820 l bagaży. Efektywna ładowność wynosi imponujące 729 kilogramów, co jest bardzo wysoką wartością nawet dla tej kategorii samochodu.
[Opisy do zdjęć na str. 149 – od lewej strony na górze do prawej na dole:]
Test samochodów. SsangYong Rexton e-XDi 181 PS, 185 km/h, 8,5 l D/100 km, 32.990 Euro.
TOYOTA Land Cruiser 2.8 D-4 D 177 PS, 175 km/h, 9,5 l D/100 km, 43.590 Euro
Rexton radzi sobie z ostrymi zakrętami z dużym przechyleniem bocznym, ale bez niebezpiecznych reakcji.
Przyjemnie zaprojektowany kokpit z dobrej jakości materiałami. Automatyczna skrzynia biegów Mercedesa.
Pokrowce foteli z skóry cielęcej i przeszyciami kosztują dodatkowo 2000 Euro.
Za elektryczną klapą tylną (opcjonalnie) mieściło się 820 do 1977 litrów przestrzeni na bagaż.
Napęd na wszystkie koła można włączyć podczas jazdy. Poziom redukcji (4L) do jazdy terenowej.
Pod tym względem Land Cruiser wypada skromniej: pomimo opcjonalnej regulacji poziomu zawieszenia ciężar maksymalny ładunku wynosi 575 kg, a przestrzeń bagażowa określana jest przez Toyotę na poziomie 621 litrów. Ponadto trzeba w razie potrzeby uzyskać zezwolenie na zwiększenie masy przyczepy z dopuszczalnych 3 t do 3,5 t. Mimo to jednak: nie wymaga to przeróbek technicznych lub zezwoleń, lecz jest czystym aktem administracyjnym. Fakt, że Japończycy bardzo konserwatywnie obchodzą się ze swoimi danymi, potwierdza także masa własna pojazdu (to masa pojazdu gotowego do jazdy wg normy DIN, czyli z kierowca) w wysokości 2420 kg, którą nasz pojazd testowy przekracza mimo bogatego wyposażenia wersji TEC jeszcze o 5 kg.
Produkowany od 2009 roku Land Cruiser (seria produkcyjna J15) w ramach najnowszych udoskonaleń otrzymał kilka nowoczesnych elementów bezpieczeństwa, jednakże przeważnie za dopłatą. Także nowy jest system kamery o polu 360o, umożliwiający nawet wirtualne spojrzenie pod samochód. Paleta dodatków Rextona jest jednak tak samo bogata, a do standardu zalicza się zarówno samodzielny system hamowania awaryjnego, jak i rozpoznawanie znaków drogowych, automatyczne światła długie oraz czujnik deszczu i kamera cofania.
Ogólne względnie tańszy SsangYong zaskakuje drobnymi szczegółami i dobrymi jakościowo materiałami. W bezpośrednim porównaniu Toyota wydaje się odrobinę bardziej rustykalna, ale jednocześnie też solidniej wykonana.
Multimedia (Connectivity)
Koreański gigant przestrzeni pod względem wyposażenia multimedialnego już fabrycznie ukazuje się bogato wyposażony: system audio z 8,0-calowym ekranem dotykowym i cyfrowym radiem są tak samo seryjne, jak porty AUX i USB oraz Apple CarPlay i Android Auto. Zawsze na pokładzie jest system głośnomówiący Bluetooth, który może być sterowany tak samo jak pozostałe ustawienia multimedialne także przez przyciski na kierownicy. Praktyczne dla tylnych pasażerów o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię elektryczną: seryjne gniazdko elektryczne 220 V do ładowania laptopów lub lodówek. System nawigacyjny z 9,2-calowym ekranem dostępny jest dopiero od wersji wyposażenia Quartz (4500 Euro).
Seryjnie Toyota montuje w Land Cruiserze system audio do MP3 z portami AUX i USB, a także system głośnomówiący. System nawigacyjny zamówić można dopiero od wersji wyposażenia Comfort (4890 Euro) za 790 Euro. System oferuje, obok informacji o korkach czasie rzeczywistym, przyjmowanie informacji mówionych wraz z funkcją odczytu smsów oraz funkcję WLAN. Kulminacja to bezpłatny przez 3 lata dostęp do różnych aplikacji i funkcji, takich jak Google Street View lub prognoza pogody. Do standardu zaliczają się także trzy 12-Voltowe gniazdka elektryczne, możliwość ładowania o napięciu 220 Volt zastrzeżona jest dla wyższych wersji wyposażenia.
[Opisy do zdjęć z str. 150 – od góry do dołu]
Toyota
Pomimo stabilizacji toru jazdy Land Cruiser sprawia wrażenie, jakby się zataczał. Jego DSC (ESP) włącza się bardzo rygorystycznie.
Optycznie nieco staromodnie, ale opracowane solidnie. Bardzo dobra widoczność.
Fotele z małym niewielkim oparciem bocznym. Skóra od wersji Comfort.
Drzwi tylne zawieszone po prawej stronie z otwieranym osobno oknem. Pojemność: 621 do 1934 litrów.
Wspomagania do jazdy terenowej: reduktor, programy jazdy, samoblokujący mechanizm różnicowy, system stabilizacji i regulacji wysokości pojazdu.
Komfort jazdy
Ukazuje się on szczególnie podczas jazd testowych na trasach do testowania wygody jazdy, podczas których Toyota nie emitowała prawie żadnych hałasów szeleszczących i stukających. Zawdzięcza to ujmująco wrażliwemu i unikalnemu opcjonalnemu podwoziu z amortyzatorami powietrznymi. Tkwi w nich skumulowane know-how inżynierów Toyoty. Cechą szczególną tego systemu są cztery stabilizatory hydrauliczne, zapewniające podczas dynamicznej jazdy więcej stabilności chwiejnej, dopuszczające jednak podczas jazdy w terenie optymalne kombinacje osi. Japończyk nie zaskakuje ograniczoną, co trzeba przyznać, ładownością. Ogólnie nieco chwiejne uczucie jazdy na drogach utwardzonych trzeba jednak lubić.
Rexton ukazuje się jako zdecydowanie bardziej nieelastyczny: także on nie zważając na ogromne 20-calowe koła pojazdu testowego umiejętnie wyrównuje większość nierówności podłoża, jednakże nigdy nie osiąga delikatności Toyoty. Przy pełnym załadowaniu ponadto sprawia wrażenie, jakby nie radził sobie z sytuacją, a przy większych nierównościach terenu nawet dobija. Jednakże w prawdziwym życiu raczej rzadko w pełni wykorzystałoby się te 729 kg.
Fotele Koreańczyka umożliwiają bardziej ergonomiczną pozycję i gwarantują odczuwalnie więcej oparcia z boku. Ponadto Rexton punktuje dużą ilością praktycznych, pojemnych schowków. Toyota zapewnia sobie mimo to prymat w zakresie komfortu, zawdzięczając to przede wszystkim przyjemniejszą na długich trasach emisją hałasu.
W ciasnych parkingach wielopoziomowych faktyczna wielkość samochodów terenowych staje się problemem.
Silnik / skrzynia biegów
Wprowadzony przed prawie dwoma laty 2,8-litrowy czterocylindrowy silnik turbo diesel Toyoty brzmi przy niższych prędkościach dość donośnie i pracuje wyraźnie mniej kulturalnie, niż 2,2-litrowy silnik turbo diesel, opracowany samodzielnie przez SsangYong. Ogólnie napęd Rextona z pochodzącą od Mercedesa 7-biegową automatyczną skrzynią odbiera Land Cruiserowi atuty: silnik lepiej reaguje na gaz, pracuje w bardziej optymalnym zakresie obrotów, ma sprawniejsze obroty i nie sprawia wrażenia tak zmęczonego, jak silnik Toyoty. Także pod względem spalania na czele jest Koreańczyk, i na 100 km wystarcza mu o litr mniej paliwa. W przypadku masy własnej powyżej 2 ton możliwe są tylko przeciętne osiągi podczas jazdy, w szczególności Toyota skłania w kierunku spokojnej jazdy. Bryluje za to podczas jazdy w terenie dzięki subtelnemu operowaniu pedałem gazu i sterowaniu skrzyni biegów, będącej bez zarzutu. Obydwa pojazdy posiadają stopień redukcji, umożliwiający optymalną moc pociągową przy minimalnej prędkości w bardzo trudnym terenie. Jeśli ktoś chciałby z włączoną redukcją przetaczać przyczepy, pokocha Toyotę, ponieważ jej mechanizm różnicowy można zablokować osobno, podczas gdy Rexton przy włączonym napędzie na cztery koła mocno napina się na twardym asfalcie.
Dynamika jazdy
Podczas normalnej jazdy nie jest to jednak odczuwalne, a Koreańczyk z załączonym napędem na cztery koła gwarantuje większe rezerwy bezpieczeństwa podczas jazdy na zakrętach, niż z napędem wyłącznie na tylne koła, spala wówczas jednak więcej. Nie można wprawdzie oczekiwać zachowania sportowego, jednakże duże auto terenowe dobrze reaguje na ruchy kierownicy, i kontruje zmiany obciążenia dobrze kontrolowanym wykonywaniem skrętów.
Wspomaganie kierownicy Toyoty jest mniej precyzyjne, przez co Japończyk wydaje się mniej więcej tak lekki i taneczny, jak zapaśnik sumo. Ponadto pełne hamowanie sprawia, że autem zarzuca na boki. Ponadto drogi hamowania Toyoty są zbyt długie: 43,5 m (na zimno) nie odpowiadają już współczesnym wymogom. Hamowanie nie powoduje fadingu, a dzięki hydraulicznemu wyrównywaniu przechyleń Land Cruiser nawet nieco szybciej slalomem omija pachołki. Pomimo całkowitego niezależnego zawieszenia kół i mniej sztywnemu ESP Koreańczyk pozostaje jednak poniżej naszej poprzeczki oceny – zero punktów.
Auto Zeitung TEST spalania
Poddane punktacji spalanie na 100 km ustalamy na standaryzowanej trasie o długości 108 km (miasto, tereny wiejskie, autostrada). Wskaźniki spalania UE, oszczędne i maksymalne służą jedynie za punkty orientacyjne i nie są oceniane w teście porównawczym.
SsangYong Toyota
Spalanie UE 8,1 7,4
Spalanie oszczędne 8,2 8,0
Spalanie maksymalne 17,1 18,8
Zużycie testowe 8,5 l D 9,5 l D
Dane techniczne
SsangYong Rexton e-XDi 220 4WD | Toyota Land Cruiser 2.8 D-4 D | |
Cylindry / zawory na cylindrze | 4/4, turbo diesel | 4/4, turbo diesel |
Filtry cząsteczkowe / katalizator SCR | seryjnie / (od 4. kwartału 2017) | seryjnie / seryjnie |
Napęd wału rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Średnica / skok tłoka | 86,2 / 92,4 mm | 92,0 / 103,6 mm |
Pojemność skokowa | 2157 cm3 | 2755 cm3 |
Moc przy | 133 kW/181 KM 4000/min | 130 kW/170 KM 3400/min |
Maksymalny moment obrotowy przy | 420Nm, 1600-2600/min | 450Nm, 1600- 2400/min |
Skrzynia biegów / napęd | 7 biegów automat, redukcja / napęd na 4 koła po włączeniu | 6 biegów automat, redukcja / napęd na 4 koła stały |
Zawieszenie | przód: wahacz podwójny,
tył: wielowahaczowe niezależne; wszędzie: sprężyny, tłumiki, amortyzatory, ESP |
przód: wahacz podwójny,
tył: wielowahaczowe, most sztywny, drążek Panharda, wszędzie: zawieszenie pneumatyczne (opcj.), tłumiki adept. (opcj.), stabilizator hydr. (opcj.), VSC (ESP) |
Promień skrętu l/p | 12,1/11,7 m | 12,4/12,1 m |
Hamulce | wszędzie: tarcze z wentylacją wewnętrzną, ABS, asystent hamowania | wszędzie: tarcze z wentylacją wewnętrzną, ABS, asystent hamowania
|
Ogumienie seryjne | wszystkie: 235/70 R 17 H | wszystkie: 265/65 R17 H |
Ogumienie testowe | wszystkie: XXX/50 R 20 W M+S | wszystkie: 265/55 R 19 V M+S |
Marka opon: | Michelin Latitude Tour HP J LR | Dunlop Grand Trek AT23 |
WARTOŚCI POMIARU
Masa | ||
Masa własna fabrycznie / wartość testowa
|
2130/2131 kg | 2420/2415 kg |
Dopuszczalna masa całkowita / ładowność | 2860/729 kg | 2990/575 kg |
Masa przyczepy z hamulcami / bez hamulców | 3500/750 kg | 3000 (opcj. 3500)/750 kg |
Obciążenie dachu / pionowe | 100/133 kg | 80/120 kg |
Osiągi podczas jazdy | ||
0-50 km/h | 3,6 s | 3,8 s |
0-100 km/h | 11,0 s | 13,0 s |
0-150 km/h | 26,2 s | 32,1 s |
Prędkość maksymalna¹ | 185 km/h | 175 km/h (zamknięty) |
Handling | 2:04,1 min | 2:08,8 min |
Slalom odległość między pachołkami 18m | 51,8 km/h | 53,1 km/h |
Droga hamowania | ||
Z 50/100/150 km/h na zimno | 10,2 / 40,8 / 88,8 m | 10,6 / 43,5 / 95,7 m |
Z 100 km/h na ciepło | 41,0 m | 42,3 m |
Hałas wewnątrz | ||
Hałas podczas postoju | 45 db(A) | 45 db(A) |
Przy 50 km/h | 57 db(A) | 59 db(A) |
Przy 100/130 km/h | 63/69 db(A) | 65/66 db(A) |
Spalanie | ||
Test / UE | 8,5 / 8,1 l D / 100 km | 9,5 / 7,4 l D / 100 km |
Oszczędnie / maksymalnie | 8,2 / 17,1 l D / 100 km | 8,0 / 18,8 l D / 100 km |
CO2 (według testu / UE) | 226 / 213 g/km | 253 / 194 g/km |
Pojemność baku / zasięg | 70 l / 824 km | 87 l / 916 km |
¹ Dane fabryczne
WYPOSAŻENIE / CENY
Cena podstawowa | 32.990 € | 43.590 € |
Opcje dodatkowe pojazdu testowego | ||
Automatyczna skrzynia biegów | 2500 € | 2200 € |
Hamulce (karbon-ceramika) | – | – |
Podwozie | – | 21.660 €² |
Układ kierowniczy | – | – |
Opony | 1000 €¹ | ² |
Fotele | – | – |
Dopłata | 3500 € | 23.860 € |
Oceniana cena | 36.490 € | 67.450 € |
¹ Opony 20-calowe; ² Dopłata za wyposażenie wersji TEC z oponami 19-calowymi, stabilizacją przechyleń (KDSS), samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen (tył), pięć trybów jazdy, adaptacyjne tłumiki, zawieszenie pneumatyczne, aktywnym wyrównywaniem poziomu i innymi
NAPRAWY / RABAT / UTRATA WARTOŚCI
Koszty warsztatowe | brak danych | 575 € |
Rabat ² | 21,0% / 6928 € | brak danych |
Utrata wartości po 4 latach/20 tys. km/rok | 55,3% / 18.243 € | 49,9% / 21.751 € |
¹ Koszty napraw na rok łącznie z zwyczajnymi częściami zużytymi bez opon, ustalane przez ADAC.
² Źródło: www.meinauto.de, dodatkowo przypadające ewentualnie koszty za sprowadzenie
UBEZPIECZENIE / PODATKI ROCZNIE
Klasy typu HP / VK / TK | 22 / 27 / 23 | 22 / 29 / 32 |
Koszty HP / VK / TK | 637 / 1272 / 238 € | 637 / 1765 / 1076 € |
Norma emisji spalin / podatek | Euro 6b / 445 € | Euro 6b / 464 € |
Ochrona środowiska / koszty
Obecnie obydwa silniki Diesla spełniają wymagania Euro 6b, chociaż Toyota wyposażona jest już w katalizator SCR i wtrysk AdBlue. Do późnej jesieni obydwa pojazdy mają jednak spełnić wymaganą od września normę spalinową Euro 6d Temp.
Nic to jednak nie zmieni w parametrach finansowych. Podczas gdy cena Toyoty ustalona została na stosunkowo stabilnym poziomie, SsangYong oferuje Rextona za naprawdę przebojową cenę. Do tego u Toyoty pełny pakiet bezpieczeństwa i ambitne podwozie aktywne dostępne są tylko w połączeniu z horrendalnie wysokimi pakietami wyposażenia, przez co przewaga cenowa pojazdu testowego SsangYong powiększa się do ponad 30.000 Euro.
PODSUMOWANIE
Martin Urbanke
Nowa wersja SsangYong Rexton jest małą sensacją i całkowitym sukcesem. Nadal samochód bije praktycznie bezkonkurencyjną ceną, bardziej niż poprzednia generacja okazuje się poważną alternatywą wobec ugruntowanych konkurentów, nawet takiego pokroju jak Toyota Land Cruiser. Pierwsze miejsce dla Koreańczyka. Pomimo unowocześnionej wersji Japończyk może utrzymać przewagę nad swoim rywalem tylko w odniesieniu do komfortu jazdy i podczas twardej jazdy w terenie. Poza tym Rexton przekonuje większą dynamiką, większą ilością miejsca oraz bardziej żywotnym i oszczędnym napędem. Pomimo, iż SsangYong przedstawia się dużo bardziej nowocześnie i stylowo, niż jego poprzednik, zdobywa on punkty przede wszystkim dzięki pragmatycznym zaletom, takim jak 3,5 t obciążenia przyczepą, ogromną powierzchnią na bagaż i bogate wyposażenie.
Ocena ogólna | |||
KAROSERIA | SsangYong | Toyota | |
Przestrzeń z przodu | 1001 | 89 | 87 |
Przestrzeń z tyłu | 100 | 83 | 85 |
Widoczność | 70 | 51 | 53 |
Obsługa/funkcjonalność | 100 | 84 | 81 |
Pojemność bagażnika | 100 | 94 | 70 |
Różnorodność | 100 | 42 | 45 |
Ładowność / masa przyczepy | 50/30 | 72 | 59 |
Wyposażenie bezpieczeństwa | 150 | 64 | 56 |
Jakość / dopracowanie | 100/100 | 169 | 175 |
OCENA ROZDZIAŁU | 1000 | 748 | 711 |
KOMFORT JAZDY | |||
Wygoda siedzenia z przodu | 150 | 127 | 122 |
Wygoda siedzenia z tyłu | 100 | 76 | 73 |
Ergonomia | 150 | 123 | 118 |
Hałas wewnątrz | 50 | 37 | 36 |
Wrażenie emisji hałasu | 100 | 56 | 60 |
Klimatyzacja | 50 | 35 | 36 |
Zawieszenie pojazdu pustego | 200 | 138 | 145 |
Zawieszenie pojazdu załadowanego | 200 | 120 | 147 |
OCENA ROZDZIAŁU | 1000 | 712 | 737 |
SILNIK / SKRZYNIA BIEGÓW | |||
Przyspieszenie | 150 | 90 | 75 |
Elastyczność | 100 | – | – |
Prędkość maksymalna | 150 | 42 | 34 |
Podział i zmiana biegów | 100 | 79 | 77 |
Przyrost mocy | 50 | 34 | 27 |
Kultura pracy | 100 | 63 | 60 |
Spalanie | 325 | 220 | 201 |
Zasięg | 25 | 16 | 18 |
OCENA ROZDZIAŁU | 1000 | 544 | 492 |
DYNAMIKA JAZDY | |||
Handling | 150 | 22 | 4 |
Slalom | 100 | 0 | 6 |
Prowadzenie | 100 | 77 | 73 |
Jazda prosto | 50 | 38 | 48 |
Możliwość dozowania hamulca | 30 | 20 | 16 |
Droga hamowania na zimno | 150 | 43 | 16 |
Droga hamowania na ciepło | 150 | 41 | 28 |
Trakcja | 100 | 71 | 96 |
Bezpieczeństwo jazdy | 150 | 129 | 120 |
Średnica zawracania | 20 | 8 | 6 |
OCENA ROZDZIAŁU | 1000 | 449 | 443 |
OCENA CECH | 4000 | 2543 | 2353 |
KOSZTY / ŚRODOWISKO | |||
Oceniana cena2 | 675 | 170 | 92 |
Utrata wartości 3 | 50 | 19 | 16 |
Wyposażenie | 25 | 21 | 21 |
Multimedia | 50 | 28 | 23 |
Gwarancja / odpowiedzialność | 50 | 32 | 25 |
Koszty warsztatowe4 | 20 | ||
Podatek | 10 | 6 | 5 |
Ubezpieczenie | 40 | 26 | 21 |
Zużycie paliwa | 55 | 37 | 34 |
Emisje | 25 | 13 | 13 |
OCENA ROZDZIAŁU | 1000 | 352 | 250 |
OCENA ŁĄCZNA | 5000 | 2805 | 2603 |
MIEJSCE | 1 | 2 |
1Maksymalna ilość punktów możliwa do osiągnięcia; 2łącznie z opcjami pojazdu testowego; 3Ustalone przez DAT (cztery lata trwałości, roczny przebieg 20.000 km); 4Nie oceniono, ponieważ nie ma jeszcze danych dla SsangYong.
[Opisy do zdjęć na str. 152 – od góry:]
Z trasami terenowymi Toyota radzi sobie mistrzowsko, SsangYong dzielnie jej dotrzymuje
Spojrzenie na wszystkie wymiary: wszystkie wymiary w cm
Rozstaw osi 286,5 Szerokość łącznie z lusterkami
Długość 485,0 tył 157, przód 159
Bagażnik 820-1977 l rozstaw kół tył 164,0
Rozstaw osi 279,0 Szerokość łącznie z lusterkami
Długość 484,0 tył 156, przód 155
Rozstaw kół tył 158,5, przód 158,5
Szerokość 185,5
Auto Zeitung nr. 14/2018
Źródło: SsangYong