W 2021 roku Toyota Yaris opuściła fabrykę w największej liczbie egzemplarzy ze wszystkich modeli produkowanych w całej Francji. Z zakładu Toyota Motor Manufacturing France wyjechało w minionym roku ponad 156 000 Yarisów – więcej niż jakiegokolwiek innego samochodu wytwarzanego na terenie tego kraju. Informacje te zostały udostępnione przez firmę Inovev na podstawie danych zebranych od producentów.
Toyota Yaris zajęła pierwsze miejsce w rankingu najczęściej produkowanych samochodów we Francji w 2021 roku, opublikowanym przez firmę Inovev. Fabrykę Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes niedaleko granicy z Belgią opuściło w ubiegłym roku 156 464 egzemplarzy Yarisa czwartej generacji, którego produkcja rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. Udało się to osiągnąć pomimo czasowych przestojów lub spowolnień produkcji spowodowanych uruchomieniem produkcji Yarisa Cross, a także pandemią i zaburzeniami łańcuchów dostaw. Obecnie Yaris wraca do pełnej dostępności, a średni czas oczekiwania na ten model wynosi około 3-4 miesięcy.
„Yaris czwartej generacji odniósł w Europie duży sukces. To najpopularniejszy model Toyoty na europejskim rynku i jedno z pięciu najlepiej sprzedających się aut miejskich w regionie. Te wyniki potwierdzają ogromne zaangażowanie naszego zespołu w Valenciennes i w sieciach sprzedaży Toyoty w całej Europie” – powiedział Jim Crosbie, prezydent Toyota Motor Manufacturing France.
Miejska Toyota z europejskim rodowodem
Toyota Yaris jest ściśle związana z Europą i z Francją od początku swojego istnienia. Yaris pierwszej generacji został zaprojektowany w studio ED2 pod Niceą z myślą o europejskich kierowcach i zadebiutował na Paris Motor Show w 1999 roku. Samochód trafił do sprzedaży w tym samym roku. Początkowo był produkowany tylko w Japonii, ale w 2001 roku rozpoczęła się jego produkcja w Toyota Motor Manufacturing France, w której Yaris powstaje do tej pory. W ciągu 20 lat w zakładzie tym powstało ponad 4 miliony egzemplarzy Yarisa wszystkich czterech generacji.
„Yaris to najpopularniejszy model Toyoty we Francji. W 2021 roku zanotował prawie 30 000 rejestracji. Wybrany Samochodem Roku 2021, jest szczególnie ceniony za napęd hybrydowy czwartej generacji, przyjemne prowadzenie, niskie emisje i przystępną cenę” – podkreślił Frank Marotte, prezes i CEO Toyota France.
Yaris w czołówce europejskiego rynku
Yaris należy do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych samochodów w Europie. Jak podaje portal analityczny focus2move.com, w 44 europejskich krajach salony opuściło łącznie 199 263 egzemplarzy modelu. To zapewniło mu 7. miejsce w regionie i awans w ciągu roku aż o 12 pozycji. Udział Yarisa w europejskim rynku wynosi 1,4%.
W Polsce miejska Toyota jest drugim najczęściej rejestrowanym samochodem, ustępując jedynie Corolli. W 2021 roku subkompaktowy hatchback zanotował 14 479 rejestracji, jego udział w polskim rynku wyniósł 3,2%, a w segmencie B, którego jest liderem – 24,6%.
Rozwój technologiczny europejskich fabryk Toyoty
Rozpoczęcie w 2020 roku produkcji Yarisa czwartej generacji wymagało wprowadzenia do francuskiej fabryki Toyoty technologii produkcji TNGA (Toyota New Global Architecture). Yaris został opracowany w architekturze TNGA na platformie GA-B. Ta modułowa konstrukcja ułatwia montaż różnych wariantów modelu, a nawet spokrewnionych modeli na tej samej linii produkcyjnej, znacznie usprawniając cały proces, ograniczając wymaganą przestrzeń magazynową i obniżając koszty. W efekcie, do fabryki w Valenciennes po raz pierwszy wprowadzono produkcję drugiego modelu – Yarisa Cross, również zaprojektowanego na platformie GA-B.
Wdrożenie technologii TNGA oraz przygotowanie produkcji Yarisa i Yarisa Cross wiązało się z inwestycją w zakład TMMF 400 milionów euro i zatrudnieniem dodatkowych 700 pracowników. Obecnie pracuje tam prawie 5 000 osób. Od początku istnienia fabryki w Valenciennes Toyota zainwestowała w nią ponad 1,5 miliarda euro. A od listopada 2021 roku Yaris po raz pierwszy produkowany w jeszcze jednej europejskiej fabryce Toyoty – w zakładzie TMMCZ w czeskim Kolinie, który również przeszedł pełną modernizację w technologii TNGA.
Sukces Yarisa na europejskim rynku ma także polski akcent. Fabryki TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach produkują oba napędy do tego modelu – zarówno silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM, jak i napęd hybrydowy czwartej generacji o mocy 116 KM, oparty na silniku 1.5. Oba zakłady wytwarzają w technologii TNGA rocznie około 300 tys. silników 1.5 oraz 350 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, które następnie trafiają do modeli Yaris i Yaris Cross. Łącznie polskie fabryki Toyoty uruchomiły w ciągu ostatnich trzech lat sześć linii produkcyjnych silników i przekładni hybrydowych, co wiązało się z inwestycjami o wartości niemal 2 miliardów złotych.
Yaris Samochodem Roku 2021
Yaris czwartej generacji powtórzył sukces pierwszego modelu, zdobywając tytuł Samochodu Roku 2021. Decyzja renomowanych dziennikarzy motoryzacyjnych z całej Europy stanowi potwierdzenie atutów miejskiego hatchbacka Toyoty i dopasowanie tego modelu do potrzeb wymagających europejskich klientów.
Yaris wyróżnia się na rynku wyjątkowo oszczędnym napędem hybrydowym oraz najbardziej rozbudowanym w segmencie zestawem systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense (TSS) 2.5. Sztywna konstrukcja na platformie TNGA zapewnia mu stabilność w zakrętach, pewność prowadzenia i znacznie bardziej sportowe odczucia podczas jazdy. Model wprowadza także zaawansowane multimedia Toyota Smart Connect z nawigacją, oparte na danych dostępnych online, systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5 oraz centralną poduszkę powietrzną między fotelem kierowcy i pasażera.
Źródło: Toyota