Nowe MINI Countryman łączy zelektryfikowane gokartowe wrażenia z jazdy z minimalnym śladem ekologicznym, kontynuując historię sukcesu największego modelu MINI. Jego produkcja w zakładzie BMW Group w Lipsku rozpocznie się w listopadzie 2023 roku i będzie to pierwszy model MINI produkowany w Niemczech.
Jako stylowy, wszechstronny i przestronny towarzysz każdego dnia, MINI Countryman kontynuuje ofensywę produktową marki MINI w zakresie modeli elektrycznych.
Największy model w nowej rodzinie pojazdów MINI, z pięciorgiem drzwi i wszechstronnym wnętrzem, prowadzi markę w erę mobilności elektrycznej bez lokalnej emisji spalin. Za sprawą opcjonalnego napędu na wszystkie koła i potężnego silnika, ten poszukiwacz przygód zapewnia również bezpieczną i nieokiełznaną frajdę z jazdy poza utartymi szlakami.
Już pierwsza generacja MINI Countryman odniosła błyskawiczny sukces, a od 2010 roku MINI rozszerzyło rodzinę modelową o kompaktowy SUV z napędem na wszystkie koła, pięciorgiem drzwi i – po raz pierwszy w modelu MINI – o długości ponad czterech metrów. W pierwszej generacji bagażnik tego wszechstronnego obieżyświata można było elastycznie powiększyć z 370 do nawet 1170 litrów dzięki przesuwanej i składanej kanapie tylnej.
Od 2017 roku druga generacja MINI Cooper SE Countryman była pierwszym modelem hybrydowym plug-in oferującym dodatkowy silnik elektryczny o mocy 65 kW (88 KM) na osi tylnej.
Nowa generacja największego modelu MINI jeździ w pełni elektrycznie i bez lokalnej emisji spalin. MINI Countryman E ma moc 140 kW (191 KM), a MINI Countryman SE ALL4 jest pierwszym elektrycznym pojazdem marki z napędem na wszystkie koła. Dwie wysoce zintegrowane jednostki napędowe na przedniej i tylnej osi generują wspólnie moc, która – z uwzględnieniem chwilowej funkcji boost – osiąga 230 kW (313 KM). Pojemność akumulatora wynosi 64,7 kWh. Przy szacowanym zasięgu około 450 km MINI Countryman czuje się równie dobrze w centrum miasta, jak i na dłuższych trasach poza miastem. Dzięki elektrycznemu MINI Countryman, marka jeszcze bardziej zwiększa udział modeli zelektryfikowanych w swoim portfolio. Już dziś co piąte MINI jest elektryczne.
Dzięki długości zwiększonej o 13 centymetrów do 4429 mm ten przestronny samochód oferuje pasażerom jeszcze więcej przestrzeni i komfortu. Wysokość wzrosła o prawie sześć centymetrów i wynosi teraz 1613 mm, oferując jeszcze więcej miejsca nad głową.
Również podczas produkcji nowe MINI Countryman łączy mobilność elektryczną bez lokalnej emisji spalin z możliwie największą przyjaznością dla środowiska. Obejmuje to rezygnację ze wszystkich elementów dekoracyjnych na zewnątrz i wewnątrz oraz produkcję odlewanych obręczy kół ze stopów lekkich z wykorzystaniem do 70 procent wtórnego aluminium. W połączeniu z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej w produkcji pozwala to znacznie zmniejszyć emisję CO2 w porównaniu z konwencjonalnymi procesami produkcyjnymi.
Powierzchnie deski rozdzielczej, kierownicy, podsufitki i podłogi pojazdu oraz dywaniki wykonane są z recyklingowanego poliestru pozyskanego z butelek PET i resztek dywanów. Ta wysokiej jakości, kolorowa i komfortowa alternatywa dla tradycyjnych materiałów zmniejsza emisję CO2 w całym łańcuchu wartości nawet o 85 procent i kładzie nacisk na minimalny ślad ekologiczny kolejnej generacji modeli MINI.
Długoterminowa, zrównoważona strategia produkcji i zużycia energii w „zielonej fabryce” BMW Group w Lipsku obejmuje cztery 190-metrowe turbiny wiatrowe na terenie zakładu. Mogą one wytwarzać z energii wiatrowej ponad 20 GWh energii elektrycznej rocznie. We własnej fabrycznej farmie akumulatorów do 700 akumulatorów wysokonapięciowych z BMW i3 otrzymało drugie życie. Farma ta może tymczasowo magazynować energię elektryczną pochodzącą m.in. z turbin wiatrowych na terenie zakładu i w ten sposób optymalizować lokalne zarządzanie energią lub przyczyniać się do stabilizacji sieci elektrycznej.
Do 2024 roku BMW Group rozszerzy swoje moce produkcyjne w zakresie komponentów elektrycznych o osiem linii produkcyjnych, inwestując ponad 800 milionów euro. Kolejnym celem zakładu, który już teraz jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej zrównoważonych zakładów produkcyjnych branży motoryzacyjnej na świecie, jest dekarbonizacja produkcji poprzez zastąpienie paliw kopalnych wodorem.
Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.de/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.
Źródło: BMW