Całkowicie nowy koncept Grand Wagoneer – zaprezentowany dziś w Detroit – naznacza odrodzenie się klasycznej, amerykańskiej ikony klasy Premium, dając wyobrażenie o tym, czym może być współczesna interpretacja oryginalnego SUV-a Premium.
Oszałamiający i wyrafinowany debiut konceptu Grand Wagoneer od razu pozycjonuje legendarną nazwę Wagoneer, jako rozszerzenie Premium marki Jeep. Wagoneer będzie definiować pojęcie „American Premium”, jednocześnie zapewniając Klientom unikalne i bezprecedensowe doświadczenia.
„Nasz nowy koncept Grand Wagoneer naznacza pierwszy krok w odrodzeniu Wagoneera, prawdziwej i rzadkiej amerykańskiej ikony klasy Premium”, powiedział Christian Meunier, globalny prezes marki Jeep-FCA. Wraz z elektryfikacją w najbliższych latach każdego nowego Jeepa i ponownym wprowadzeniem modelu Wagoneer, szybko rozwiniemy swoją działalność w nowych segmentach i w przestrzeni marek klasy Premium.
„Wagoneer jest zakorzeniony w legendarnej marce Jeep i jej bezkonkurencyjnym dziedzictwie niedoścignionych możliwości, autentyczności i wolności, a jego powrót pozwala nam na ekspansję na arenę marek jeszcze wyższej klasy z wyniesionym na nowy poziom designem detali i zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i technologii”, dodał Meunier. Podczas gdy samochody Jeepa zapewniają najlepsze możliwości, wydajność i osiągi na rynku SUV-ów, to Wagoneer koniec końców stworzy portfolio samochodów, które po raz kolejny zdefiniują „American Premium”, czyniąc z niego standard pod względem zaawansowania, autentyczności i nowoczesnej mobilności.”
Koncept Grand Wagoneer może pochwalić się bogatą gamą najnowocześniejszych technologii klasy Premium, w tym zelektryfikowanym układem napędowym, zaawansowanymi możliwościami napędu 4×4 i pierwszym w historii SUV-ów ekranem dla pasażera, który wchodzi w skład bezkonkurencyjnego zestawu najwyższej jakości elementów wyposażenia wnętrza.
„Przez ponad ćwierć wieku, pierwszy Wagoneer i Grand Wagoneer tworzyły nowy segment dla amerykańskich konsumentów, będąc najlepszym SUV-em klasy Premium tamtych czasów”, powiedział Meunier. „Nowy koncept Grand Wagoneer jest naszym wyobrażeniem o tym, jak może wyglądać nowoczesna interpretacja tej ponadczasowej ikony i podpowiada, jak na nowo zdefiniować i odtworzyć wzorcowego SUV-a klasy Premium.”
Powstały w Ameryce w 1962 roku jako model roku 1963, Wagoneer był pierwszym samochodem z napędem na cztery koła zestawionym z automatyczną skrzynią biegów, pionierem pierwszego nowoczesnego SUV-a. W 1984 r. Grand Wagoneer naznaczał początek SUV-ów klasy Premium, oferując nabywcom niespotykane dotąd połączenie standardowych elementów, takich, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radia stereo AM/FM/CB i dodatkowa izolacja dźwiękowa, z radykalnym wzrostem mocy i momentu obrotowego.
Zawsze jednak pierwszoplanową rolę odgrywał pięknie wykonany, okazały design, który emanował klasą, elegancją i wyglądem Premium. Formuła ta ma swoją kontynuację w nowym koncepcie Grand Wagoneer.
„Oryginalny Grand Wagoneer był pierwszym SUV-em klasy Premium, a jego ponadczasowy design w połączeniu z amerykańską duszą pomógł mu osiągnąć kultowe miejsce w wielu sercach”, powiedział Ralph Gilles, dyrektor ds. designu FCA. „Koncept Grand Wagoneer jest inspirowany oryginałem, ale przez pryzmat nowoczesnej interpretacji luksusu i wolności. Staraliśmy się stworzyć elegancki projekt o ponadczasowej sylwetce, z niezliczoną ilością pięknie wykonanych detali, które łączą się, zapewniając bezsprzecznie atrakcyjną prezencję” – powiedział Ralph Gilles.
„Wnętrze konceptu Grand Wagoneer jest przestronne i wykonane z materiałów najwyższej jakości, które podkreślają obsesję naszego zespołu na punkcie detali i sławią amerykańskie rzemiosło”, dodał Gilles. „W pełni cyfrowy kokpit wykorzystuje wiodące technologie, które są pięknie zaprezentowane dzięki dużym i łatwym w obsłudze ekranom i ograniczonej liczbie przycisków, co pozwala skupić się na przyjemnych i intuicyjnych doznaniach kierowcom i pasażerom”.
W tym nowym koncepcie Grand Wagoneer, po raz pierwszy w historii pojawił się przestronny trzeci rząd.
Wersje produkcyjne Wagoneera i Grand Wagoneera mają pojawić się w Salonach dealerskich w przyszłym roku. Będą one produkowane w Ameryce, w Warren w stanie Michigan, niedaleko Detroit. Jako ukłon w stronę fabryki i siedziby marki, na szklanym dachu konceptu znajduje się mapa przedstawiająca Detroit i jego okolice.
Kiedy wersja produkcyjna Grand Wagoneera pojawi się w przyszłym roku, będzie się mogła pochwalić doskonałymi możliwościami dzięki trzem dostępnym systemom 4×4 i słynnemu pneumatycznemu zawieszeniu Quadra-Lift, doskonałą dynamiką jazdy z niezależnym przednim i tylnym zawieszeniem, niezrównanym możliwościami holowania, doskonałymi osiągami, zaawansowaną technologią, bezpieczeństwem i łącznością, nowym poziomem komfortu i liczbą miejsc pasażerskich, wszystko to w oszałamiającym, eleganckim, nowym stylu.
Koncept Grand Wagoneer definiuje na nowo, czym może być najlepszy SUV klasy Premium, szczycący się amerykańskim kunsztem i dziedzictwem.
Koncept Grand Wagoneer jest uosobieniem SUV-a przyszłości w najlepszym wydaniu, z naciskiem na nowoczesność i autentyczność. Zachwycający, Ultrapremium design nadwozia z nowoczesnymi, znanymi już elementami stylistycznymi i akcentami Obsidian Black nadwozia tworzą nowy, ponadczasowy design.
Design nadwozia konceptu Grand Wagoneer nawiązuje do charakterystycznego dla Jeepa atrapy chłodnicy, w kolorze obsydianowej czerni, z ikonicznymi już siedmioma szczelinami. Każda szczelina ma misternie wykonaną, lekką siatkę, a przestrzeń nad i pomiędzy każdą z siedmiu szczelin jest podświetlona, tworząc „ledowy” napis. Wzór ten tworzy elegancki kontur atrapy chłodnicy, uwydatniający szerokość i cały przedni pas samochodu.
Sam SUV jest w pełni pokryty zachwycającym, nowym kolorem nadwozia Arctic Ice, a bezpośrednio nad atrapą chłodnicy umieszczone są podświetlone litery tworzące słowo Wagoneer. Zespół projektantów stworzył niestandardową czcionkę użytą we wszystkich napisach na nadwoziu konceptu.
Po obu stronach atrapy chłodnicy znajdują się podwójne, dwufunkcyjne reflektory LED, które obramowane są przez prawdziwe drewno tekowe. Wysokiej klasy design zestawiony jest z aluminiową płytą osłonową z akcentami w obsydianowej czerni, które pojawiają się także na przednich hakach holowniczych.
Z tej strony koncept Grand Wagoneer prezentuje nam dostojny, charakterystyczny profil. Koncept SUV-a Grand Wagoneer osadzony jest na 24-calowych, wieloramiennych aluminiowych kołach z obsydianowymi akcentami, z nadrukiem 3D, które znajdują się tuż pod kultowymi, trapezowymi nadkolami pojazdu. Trzyczęściowe kołpaki mają zawieszone logo z akrylu Wagoneer.
Wypukłe, aluminiowe litery z miedzianymi akcentami w dolnej części obu przednich drzwi tworzą napis „Grand Wagoneer”. Aluminiowe litery otacza amerykańska flaga, składając hołd ojczyźnie marki.
Tylne lampy LED rozciągają się od tyłu aż na boczne, tylne panele samochodu i tworzą solidną formę, która pozwala na uzyskanie bardziej ekskluzywnego wyglądu i stanowi dopełnienie całościowego wyglądu nadwozia. Subtelny, tylny dyfuzor umieszczony jest pod pokrywą tylną i wspomaga aerodynamikę pojazdu, odprowadzając powietrze w celu uzyskania maksymalnej wydajności.
Pełen zestaw zewnętrznych świateł LED, w tym wysokiej jakości reflektory LED, światła przeciwmgielne i lampy tylne, pozwalają konceptowi Grand Wagoneer Concept być widocznym w każdym otoczeniu.
Elegancja konceptu Grand Wagoneer jest w pełni widoczna jeszcze zanim otworzą się jego drzwi. Po zdalnym uruchomieniu, pełen zestaw zewnętrznych świateł LED subtelnie prezentuje sekwencję powitalną, budząc koncept do życia.
W całości przeszklony dach wizualnie poszerza przestrzeń wewnątrz samochodu i daje naturalne światło wszystkim pasażerom. Po bokach szklanego dachu z obu stron znajdują się relingi dachowe z czterema otworami do mocowania. Każdy otwór jest zaślepiony drewnem tekowym, wypełnionym przez siatkę z brązu.
Drewno tekowe zostało wybrane zarówno ze względu na swoją elegancję, jak i trwałość. Kiedyś widzieliśmy je głównie na jachtach i w najbogatszych posiadłościach, teraz drewno tekowe jest wybierane przez projektantów z różnych branż.
Otoczenie, którym emanuje luksusowe, ekskluzywne wnętrze, przywodzi na myśl bogate dziedzictwo Grand Wagoneera.
Koncept Grand Wagoneer to szczytowe osiągnięcie wysokiej klasy wnętrz full-size SUV-a w nowoczesnym amerykańskim stylu, ze skrupulatnie dopracowanymi szczegółami i eleganckim wyposażeniem, które inspiruje do ekskluzywnych podróży na najwyższym poziomie.
Wierny swojej nazwie, koncept Grand Wagoneer oferuje okazałe wnętrze dla maksymalnie siedmiu pasażerów dzięki przestronnym, wygodnym fotelom kapitańskim w pierwszym i drugim rzędzie oraz trzeciemu rzędowi, po raz pierwszy występującemu w modelu Grand Wagoneer. Atmosfera relaksu we wnętrzu, podkreślona przez możliwe do spersonalizowania zarówno pod względem kolorystycznym, jak i natężenia oświetlenie ambientowe, daje wszystkim pasażerom wyzwalające poczucie spokoju.
Przestronność wnętrza klasy Premium podkreślają duże, przeszklone okna, które oferują widoki jak ze szklarni. To cecha, która wyróżnia oryginalnego Grand Wagoneera i została wykorzystana w obecnym, nowoczesnym koncepcie. Ponieważ oryginalny Grand Wagoneer był oknem na świat, nowy koncept Grand Wagoneer jest zainspirowany transportem klasy Premium i koncepcją architektoniczną tworzącymi ekskluzywne otoczenie dla każdego pasażera.
Wiele elementów wnętrza jest hołdem dla bogatej historii Grand Wagoneera, jak np. dwuramienna kierownica. Otwarcie przednich drzwi po stronie kierowcy odsłania zewnętrzną krawędź deski rozdzielczej, na której znajduje się napis – EST. 1963 – to hołd dla pierwszego modelu roku oryginalnego Wagoneera.
Połączenie Premium zrównoważonych materiałów.
Koncept Grand Wagoneer to najbardziej przestronne i ekskluzywne wnętrze, jakie kiedykolwiek powstało, z wyrafinowaniem i elegancją. We wnętrzu kabiny znajduje się onyksowy, szklany stelaż środkowy, biegnący wzdłuż deski rozdzielczej, który z wdziękiem podkreśla przestronność wnętrza. Szkło jest trwałym, w pełni przetwarzalnym materiałem, który zapewnia korzyści dla środowiska i jest wykonany z dostępnego w dużych ilościach, naturalnego surowca.
Onyksowe szkło wydaje się unosić nad strukturalnym skrzydłem wykonanym ze zrównoważonego, surowego aluminium, które również zostało wybrane jako podstawowy materiał osłony głośników w drzwiach, pokrętła drążka zmiany biegów i ramek wlotów powietrza.
To strukturalne, aluminiowe skrzydło zawiera inkrustację 3D z drewna z jaworu poddanego obróbce termicznej na desce rozdzielczej i przednich drzwiach. Spod niego wyłania się konsola środkowa, płynnie wychodząc z dolnego panelu i dodaje szyku stylistycznego przestronnej kabinie.
Drewniana inkrustacja 3D ma rzeźbiarski charakter i ukazuje eleganckie, wyeksponowane krawędzie na desce rozdzielczej, drzwiach i konsoli środkowej. Na desce rozdzielczej po stronie pasażera, w surowym aluminium, w poddanym obróbce cieplnej drewnie z jaworu, wyryty jest napis „Grand Wagoneer”.
Podczas gdy oryginalny Grand Wagoneer słynął z szerokiego zastosowania drewna na nadwoziu, koncept Grand Wagoneer zawiera w swoim wnętrzu ogromną ilość poddanego obróbce cieplnej drewna z jaworu. Jest to jeden z wielu przykładów na to, jak zespół projektantów potrafił na nowo opowiedzieć, w nowoczesny sposób kolejny rozdział historii Grand Wagoneera.
Dodatkowe, zrównoważone wyposażenie wnętrza obejmuje podsufitkę z zamszu Dinamica, w pełni przetwarzalnej wysokiej jakości mikrofibry oraz dywaniki klasy Premium wykonane z włókna Thrive, które składa się z materiałów pochodzących z recyklingu, z użyciem odpadów przed- i poużytkowych. PUR, zrównoważony materiał syntetyczny, został wybrany do obicia wszystkich powierzchni siedzeń, konsoli, drzwi i desek rozdzielczych w koncepcie Grand Wagoneer.
Bogate technologicznie wnętrze dla kierowców i pasażerów.
Rozpiętość ekranów na tablicy rozdzielczej to prawie 45 cali. Składają się nań: umieszczony za kierownicą 12,3-calowy wyświetlacz z informacjami dla kierowcy, 12,1-calowy poziomy ekran dotykowy służący jako główny ekran na konsoli środkowej, z 10,25-calowym poziomym komfortowym ekranem dotykowym poniżej, oddzielonym konstrukcyjnym, aluminiowym skrzydłem. Dodatkowo, 10,25-calowy ekran po stronie pasażera zapewnia osobie siedzącej z przodu obsługę ekranu dotykowego na wyciągnięcie ręki.
Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji 30 cali całkowitej powierzchni ekranu, z 10,25-calowym komfortowym wyświetlaczem umieszczonym na konsoli środkowej pomiędzy dwoma fotelami kapitańskimi. Każdy pasażer w drugim rzędzie ma również dostęp do własnego, wykorzystywanego do celów rozrywkowych 10,1-calowego ekranu dotykowego.
Bogate technologicznie wnętrze jest oparte jest na całkowicie nowym systemie Uconnect 5 FCA, który zapewnia pięciokrotnie większą prędkość pracy w porównaniu z poprzednią generacją. Uconnect 5 jest lepiej skomunikowany ze światem, pomocny, bogaty w treści i zapewnia większe możliwości personalizacji, dzięki czemu jest najbardziej zaawansowanym systemem Uconnect w historii. Dodatkowo, system operacyjny Uconnect 5 oparty na Androidzie stanowi bazę, zapewniając dostęp do szerokiego katalogu aplikacji, będąc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie pożądanych produktów u użytkowników.
Koncept Grand Wagoneer to jedyny samochód na świecie z systemem audio firmy McIntosh – kolejnej klasycznej amerykańskiej luksusowej marki znanej z tego, że oferuje renomowane domowe systemy audio, które zapewniają najlepsze wrażenia podczas słuchania muzyki i oglądania filmów. Dostępny w koncepcie Grand Wagoneer system audio McIntosh obejmuje 23 specjalnie zaprojektowane głośniki podłączone do 24-kanałowego wzmacniacza, który zapewnia niezwykłe doznania muzyczne. Elementy audio zostały wykonane w kolorze aluminium i błyszczącej czerni, zgodnie z estetyką wzornictwa systemów McIntosh przeznaczonych do użytku domowego.
Zaawansowana technologia klasy Premium samochodów elektrycznych.
Koncept Grand Wagoneer oferuje bezkompromisowy hybrydowy układ napędowy z napędem elektrycznym plug-in, zgodnie z planami marki Jeep, by w ciągu najbliższych kilku lat zaproponować „opcje elektryczne” dla wszystkich modeli.
Elektryfikacja ma się przyczynić do zmodernizowania marki Jeep, wzmacniając jej pozycję lidera w dziedzinie przyjaznych dla środowiska technologii Premium. Samochody elektryczne marki Jeep będą najbardziej wydajnymi i odpowiedzialnymi pojazdami w historii. Będą zapewniać to, co najlepsze pod względem swobodnej i cichszej jazdy z otwartym dachem, wynosząc jednocześnie osiągi, możliwości 4×4 oraz bezpieczeństwo kierowcy na wyższy poziom. Dzięki większemu momentowi obrotowemu i natychmiastowej reakcji silnika, samochody elektryczne Jeep będą gwarantować jeszcze większą przyjemność jazdy po drogach oraz jeszcze większe możliwości jazdy 4×4 poza nimi.
Historia Wagoneer/Grand Wagoneer.
Powstały w Ameryce w 1962 roku jako model roku 1963, oryginalny Jeep Wagoneer był pierwszym samochodem z napędem na cztery koła zestawionym z automatyczną skrzynią biegów, pionierem pierwszego nowoczesnego SUV-a. Był to pierwszy SUV, który łączył napęd na cztery koła z nowoczesną jakością jazdy, stylowym wyglądem i najwyższej klasy wnętrzem. Niezależne przednie zawieszenie było opcjonalne. Quadra-Trac®, pierwszy automatyczny stały napęd na cztery koła, został wprowadzony na rynek w 1973 roku.
Grand Wagoneer zadebiutował w 1984 roku i naznaczył początek luksusowych SUV-ów, oferując nabywcom niespotykane w standardzie połączenie elementów, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radia stereo AM/FM/CB, dodatkowa izolacja akustyczna i drewniana listwa zewnętrzna. Uznawany za „złoty standard rynku SUV-ów”, Grand Wagoneer posiadał również V-8 o podwyższonej mocy i momencie obrotowym 360 c.i.d. oraz najwyższy uciąg w tym segmencie.
Źródło: Fiat