Stuttgart/Melbourne. Pod koniec 2020 roku firmy Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG oraz Embraer Group wprowadzą na rynek ekskluzywny duet o „partnerskim” wzornictwie. To efekt współpracy obu marek premium – klienci, którzy zakupią jeden z dziesięciu biznesowych odrzutowców limitowanej edycji Embraer Phenom 300E, mogą nabyć również wizualnie dopasowane, spersonalizowane Porsche 911 Turbo S. Zespół projektowy składał się z członków studia projektowego Embraera w Melbourne na Florydzie oraz z pracowników działów projektowych Porsche „Style Porsche” w Weissach (Niemcy), Porsche Exclusive Manufaktur w Stuttgarcie (Niemcy) i Studio F.A. Porsche w Zell am See (Austria).
Obie marki mają wspólny cel: oferują klientom ekskluzywne produkty, które można spersonalizować i udoskonalić tak, aby spełnić praktycznie każde życzenie nabywcy. „Porsche i Embraer dzielą wiele wspólnych wartości” – powiedział Alexander Fabig, szef działu personalizacji oraz Porsche Classic. „W ramach naszego partnerstwa wykorzystujemy wiedzę i doświadczenie obu marek do wspólnej pracy nad koncepcjami, które są równie atrakcyjne dla grupy klientów będących właścicielami zarówno odrzutowców, jak i aut sportowych”.
Specjalna, limitowana do dziesięciu egzemplarzy edycja jest w szczególności skierowana do nabywców, którzy przywiązują dużą wagę do innowacji, nowoczesnych rozwiązań technicznych oraz niestandardowej personalizacji. Jednocześnie celem obu maszyn jest pogodzenie osiągów z użytecznością na co dzień.
Wspólna koncepcja designu sportowego samochodu i odrzutowca bazuje przede wszystkim na dwukolorowym malowaniu, które łączy metalizowany odcień Platinum Silver Metallic (połysk) z matowym Jet Grey Metallic (satynowy połysk) oraz ozdobnymi paskami w kolorach Brilliant Chrome i Speed Blue. Lakierowane wykończenie powstaje w ramach złożonego ręcznego procesu. Na potrzeby współpracy zaprojektowano specjalne logo, składające się ze stylizowanego skrzydła samolotu oraz tylnego skrzydła Sport Design z flagowego 911. Znak pojawia się w różnych miejscach nadwozia i wnętrza Porsche – jest np. wytłoczony na zagłówkach oraz na emblemacie limitowanej edycji.
Do świata lotnictwa nawiązuje też wiele detali w wyglądzie tego wyjątkowego 911 Turbo S: na spodniej stronie tylnego skrzydła i po bokach kluczyka do samochodu znajduje się indywidualny numer rejestracyjny odpowiedniego odrzutowca. Na listwach progowych pojawiły się podświetlone na czerwono napisy „No step” (które na skrzydłach samolotu wyznaczają obszar poruszania się techników – przyp. tłum.). Z kolei na tarczy stopera Sport Chrono nadrukowano sztuczny horyzont.
Dwukolorowy lakier i eleganckie detale: zewnętrzny wygląd flagowego 911
Najnowsza generacja 911 Turbo S jest mocniejsza, bardziej dynamiczna i wygodniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Do jej napędu służy 3,8-litrowy silnik typu bokser o mocy 478 kW (650 KM). Harmonijna koncepcja, która perfekcyjnie równoważy przyjemność z jazdy, dynamikę oraz sportowy charakter, jest odczuwalna zarówno podczas eksploatacji na co dzień, jak i na torze wyścigowym.
W przypadku Coupé produkowanego w ramach współpracy z Embraerem firma Porsche po raz pierwszy połączyła lakier z tradycyjnym połyskiem oraz ten z połyskiem satynowym: górną część karoserii sportowego samochodu pokrywa odcień Platinum Silver Metallic, a dolną – Jet Grey Metallic. Wzdłuż boków przebiegają ozdobne paski z liniami w kolorach Brilliant Chrome i Speed Blue. Wszystkie prace lakiernicze odbywają się ręcznie.
Obręcze kół z lekkich stopów Exclusive są pomalowane na odcień Platinum Silver Metallic, a na rantach mają dekoracyjne linie w kolorze Speed Blue, nanoszone przy użyciu techniki laserowej. Aby nawiązać do wyglądu odrzutowca, boczne wloty powietrza i obramowanie bocznych szyb polakierowano na odcień Brilliant Chrome. W drzwiach znalazły się projektory LED, które rzucają na nawierzchnię logo współpracy obu firm, a na słupkach B znalazły się specjalne emblematy. Symbolowi partnerstwa towarzyszy tu dziesięć małych równoległoboków, odpowiadających limitowanej liczbie egzemplarzy.
Elementy zapożyczone z kokpitu odrzutowca: unikalne detale we wnętrzu
Ekskluzywność stanowi również motyw przewodni wykończenia kabiny: projektanci opracowali tu specjalny schemat kolorystyczny, łącząc skórę w kolorach czarnym oraz kredowym. Powierzchnie z czarnej skóry są ozdobione szwami w kolorze Speed Blue. Także kierownica otrzymała dwukolorowe obszycie, a pierścień na godzinie 12 ma kolor Speed Blue. Standardowa specyfikacja obejmuje pakiet wykończenia wnętrza z elementami z włókien węglowych o wysokim połysku. Z błyszczącego karbonu wykonano też osłony oparć przednich foteli. Skórzane pętle do ich składania mają czerwony kolor, niczym fotele lotnicze. Podsufitkę pokrywa Alcantara w kolorze kredy. Całe wnętrze jest wykańczane ręcznie i montowane w Porsche Manufaktur; w tej formie nie można zamówić go w ramach produkcji seryjnej.
Na listwach progowych pojawiły się podświetlone na czerwono napisy „No step”, nawiązujące do znaków umieszczanych na skrzydłach samolotów. Zapożyczenie ze świata awiacji stanowi też sztuczny horyzont, który obok logo współpracy obu firm nadrukowano na tarczy stopera Sport Chrono. W kokpicie samolotu sztuczny horyzont jest przyrządem żyroskopowym, który pozwala określić orientację statku powietrznego, tzn. ruchy wzdłuż osi poprzecznej i wzdłużnej, zwłaszcza podczas lotów według wskazań przyrządów. Na desce rozdzielczej 911 po stronie pasażera znalazło się logo „One of 10” (z ang. jeden z 10). Przedni bagażnik został ręcznie wykończony czarną skórą z przeszyciami w kontrastującym kolorze Speed Blue. Na ten sam odcień polakierowano boki klucza do samochodu i dodatkowo oznaczono go numerem rejestracyjnym odrzutowca. Na skórzanym etui na klucz wytłoczono logo współpracy. W zestawie znajduje się również pokrowiec na samochód do użytku wewnętrznego, z napisem „Remove before flight” (z ang. zdjąć przed lotem).
Od Globetimera aż po zestaw walizek: specjalne akcesoria
Każdy nabywca, który zakupi ten wyjątkowy duet, otrzyma także wysokiej jakości zestaw bagażowy Porsche Design, obejmujący walizkę kabinową oraz dwie torby weekendowe. Porsche Design „dorzuca” do tej wyjątkowej oferty specjalną edycję nowego zegarka 1919 Globetimer UTC. Innowacyjny czasomierz nawiązuje do koncepcji designu obu maszyn – ma na przykład tarczę inspirowaną dwoma szarymi odcieniami lakieru. Dodatkowo nadrukowano na nią wysokościomierz ze stylizowanym pasem startowym. Dzięki zastosowaniu fluorescencyjnego materiału Superluminova uzyskano tu specjalny efekt, widoczny po zmroku: w ciemności pas startowy „świeci” na kolor jasnoniebieski, podczas gdy oznaczenia godzin oraz wskazówki godzinowe i minutowe – na jasnozielony.
Datownik pokazuje logo Embraera w formie małego samolotu. Czarny skórzany pasek wykonano z autentycznej skóry Porsche i ozdobiono przeszyciami w kontrastującym kolorze Speed Blue. Wytłoczono na nim logo współpracy obu firm, które laserowo wygrawerowano także z tyłu koperty oraz na tarczy. Specjalna edycja Globetimera jest zarezerwowana dla nabywców odrzutowca i samochodu.
Informacje na temat Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG oraz Porsche Exclusive Manufaktur
Firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG z siedzibą w Stuttgarcie-Zuffenhausen jest jednym z najbardziej dochodowych producentów samochodów na świecie. W 2019 r. Porsche dostarczyło swoim klientom na całym świecie łącznie 280 800 egzemplarzy modeli 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan, Panamera i Taycan – co oznacza 10-procentowy wzrost r/r. W tym roku producent sportowych samochodów uzyskał wynik operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych w wysokości 4,4 mld euro (+3%). Porsche ma fabryki w Stuttgarcie i Lipsku, a ponadto prowadzi swoje centrum badawczo-rozwojowe w Weissach. Firma zatrudnia 35 429 pracowników. Marka Porsche symbolizuje innowacje, a wiele rozwiązań technicznych spotykanych w pojazdach tej marki wywodzi się ze sportu motorowego. Firma przyjmuje holistyczne podejście do swojej odpowiedzialności jako przedsiębiorstwa, dlatego uwzględnia w niej zarówno aspekty ekonomiczne, jak i ekologiczne oraz społeczne.
Porsche Exclusive Manufaktur z siedzibą w Zuffenhausen tworzy dla swoich klientów bardzo osobiste pojazdy – dzięki połączeniu wyrafinowanego kunsztu i zaawansowanej techniki. Wysoko wykwalifikowani pracownicy, za którymi stoją dekady wiedzy i doświadczenia, z całą uwagę traktują każdy szczegół i doskonalą go środkami ręcznego rzemiosła. Eksperci korzystają przy tym z niezwykle szerokiej gamy wizualnych i technicznych opcji indywidualizacji nadwozia oraz wnętrza samochodów, przy spełnieniu najwyższych standardów materiałowych i wykończeniowych. Oprócz indywidualnych pojazdów dla klientów Porsche Exclusive Manufaktur wytwarza limitowane, niewielkie serie i edycje. Wysokiej próby materiały łączą się tu z nowoczesnymi technologiami produkcji. Rezultatem jest harmonijna, całościowa koncepcja.
Informacje na temat Grupy Embraer i biznesowego odrzutowca Phenom 300E
Embraer to globalna firma lotnicza z siedzibą w Brazylii. Obszary jej działalności biznesowej obejmują lotnictwo komercyjne i prywatne, obronność i bezpieczeństwo oraz lotnictwo rolnicze. Firma projektuje, rozwija, produkuje i sprzedaje samoloty oraz systemy, a także świadczy usługi posprzedażne.
Embraer Phenom 300E to najbardziej ceniony biznesowy odrzutowiec ostatnich 10 lat. Jako pierwszy odrzutowiec z homologacją dla jednego pilota wprowadzona w 2020 r. wersja Enhanced może osiągać prędkość do 0,8 Macha, co odpowiada 988 km/h. Oprócz imponującej prędkości ta dwusilnikowa maszyna wyznacza standardy w zakresie zasięgu: przy odpowiedniej prędkości przelotowej na długich dystansach, pięciu osobach na pokładzie i przepisowej rezerwie paliwa1 jest w stanie pokonać do 2010 mil morskich (odpowiednik 3723 kilometrów). W zależności od konfiguracji lekkim odrzutowcem może komfortowo podróżować nawet dziesięciu pasażerów – i pracować na pokładzie w relaksującej atmosferze.
911 Turbo S: zużycie paliwa w cyklu łączonym 11,1 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym 254 g/km
Wartości zużycia paliwa i emisji CO2 obliczono zgodnie z nową procedurą WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure – ogólnoświatową zharmonizowaną procedurą badania pojazdów lekkich). Aktualnie na tej podstawie muszą być wyliczane wartości dla cyklu NEDC. Nie można ich jednak porównać z wartościami ustalonymi w oparciu o wcześniej stosowany cykl NEDC.
Więcej informacji na temat oficjalnego zużycia paliwa i oficjalnych, indywidualnych emisji CO2 nowych samochodów osobowych można znaleźć w publikacji zatytułowanej „Wytyczne dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii nowych samochodów osobowych”, bezpłatnie dostępnej we wszystkich punktach sprzedaży oraz w Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT).
1zgodnie ze specyfikacjami NBAA (National Business Aviation Association – Krajowe Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego) w warunkach IFR (Instrument Flight Rules – przepisy lotów według wskazań przyrządów).
Źródło: Porsche