Czerwony nie jest zwykłym kolorem. Naukowo rzecz ujmując, może być po prostu odbitym od powierzchni światłem o długości fali 600-780 nm. Jednak niemal od początku istnienia ludzkości, to właśnie ten odcień zawładnął wyobraźnią ludzi, jak żaden inny. Kiedy nasi praprzodkowie po raz pierwszy zmieszali zmieloną ochrę z wodą i uzyskali czerwonawą pastę, narodził się jeden z pierwszych kolorów, stworzonych przez człowieka. Od tego czasu czerwień nabrała w różnych kulturach wielu znaczeń, od ognistej miłości i niepowstrzymanego gniewu, po królewską władzę, dobrobyt i szczęście. Wspólny motyw? Na całym świecie i przez wieki czerwień kojarzona jest z silnymi emocjami. Głęboko w naszej podświadomości budzi skojarzenia ze zmysłowością, namiętnością – i oczywiście, nutą niebezpieczeństwa.
Nic więc dziwnego, że w świecie motoryzacji kolor czerwony od zawsze kojarzył się z ekscytującym i emocjonującym segmentem samochodów sportowych. Czerwone samochody postrzegane są jako szybsze i bardziej sportowe, a kierowcy w czerwieni jako odważni i niekonwencjonalni. Z kolei w bardziej powściągliwej klasie średniej i segmencie SUV-ów śmiałość emocji wyrażana przez czerwony samochód jest raczej wyjątkiem – przeważają kolory neutralne, takie jak biały, czarny i szary. W 2020 roku tylko 6,7 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów miało kolor czerwony. Nie dotyczy to Mazdy: W tym wypadku w skali globalnej odsetek ten sięga 27,2 procent i jest znacznie wyższy niż w jakiejkolwiek innej marce samochodowej. Można śmiało powiedzieć, że Mazda i fani marki byli zawsze szczególnie przywiązani do koloru czerwonego. Pasja i emocjonalny związek między samochodem a kierowcą są przecież istotą genów firmy.
Kiedy Mazda wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód osobowy – model Mazda R360 Coupé, kolor „Mazda Red” była już jedną z opcji dostępnych w palecie lakierów. Z biegiem lat czerwień stopniowo stawała się kolorem wyróżniającym japońskiego producenta. Przez dekady powstało wiele wersji tej kultowej barwy: Od pomarańczowej czerwieni „Sunrise Red” modelu RX-7, przez głęboką czerwień „Burgundy Ice Metallic” popularnych serii modeli 323 i 626, po odważną i jaskrawą czerwień „Classic Red” wprowadzoną wraz z legendarną Mazdą MX-5. W sumie ponad 100 odcieni czerwieni pomogło wyrazić entuzjazm i pasję, które definiują istotę Mazdy i wszystkich jej pojazdów. Przesłanie, które wyraźnie odbiło się echem wśród fanów Mazdy na całym świecie.
Wraz z wprowadzeniem wzornictwa Kodo, w 2012 r. rozpoczął się dla czerwieni nowy rozdział. Język stylistyczny stara się poprzez płynne, dynamiczne kształty uchwycić piękno ruchu w nieruchomym obiekcie. Zespół projektantów wyeliminował wszystkie charakterystyczne linie z bocznych paneli samochodu, uzyskując czystą kanwę obrazu, na którym można malować światłem. Gdy cienie i światło słoneczne tańczą na panelach nadwozia, na wyjątkowo ukształtowanych powierzchniach tworzą się zmieniające się wciąż wzory, dające złudzenie ruchu, nawet gdy samochód stoi w miejscu. Aby jeszcze bardziej ożywić język projektowania Kodo, projektanci Mazdy stworzyli nowy kojarzony z marką lakier o nazwie „Soul Red”: Żywy i mocno nasycony odcień, który doskonale harmonizuje z nowym językiem stylistycznym.
Jednak ze względu na ducha stylistyki Mazdy, Keiichi Okamoto i jego zespół, nie byli w pełni usatysfakcjonowani. Razem postawili sobie ambitny cel, stworzenia najpiękniejszej czerwieni na świecie. Czerwień, która będzie jasna, gdy pada na nią światło, natomiast w cieniu staje się bogata i ciemna; taką, która przenosi głębię barwy, która wydaje się niemal półprzezroczysta. „Chcę uzyskać głęboki odcień czerwieni, taki jak przezroczysta czerwień rubinów lub czerwonego szkła” – powiedział Okamoto, a jego zespół zabrał się do pracy. Rezultat został zaprezentowany w 2017 r. wraz z wprowadzeniem na rynek koloru firmowego „Soul Red Crystal”.
Aby stworzyć ten wspaniały i złożony odcień czerwieni, Mazda radykalnie zmieniła podejście do procesu lakierniczego. „Soul Red Crystal” nakłada się w trzech etapach: Podstawowa barwna warstwa lakieru zawiera dwa różne rodzaje płatków aluminiowych – pierwsze silnie odbijające, drugie absorbujące światło. Nałożenie płatków jest dokładnie kontrolowane, dzięki czemu uzyskuje się idealne refleksy światła i cienie na całej karoserii. Druga, półprzezroczysta warstwa zawiera wysokochromowy pigment, który dodaje głębi koloru, nie stając jednocześnie na drodze światła, docierającego do znajdujących się głębiej płatków aluminium. Trzecia, bezbarwna warstwa wierzchnia nadaje dodatkowy połysk i chroni lakier nadwozia przed wpływem środowiska. W rezultacie uzyskano żywy i uwodzicielski kolor o nasyceniu większym o 20 procent i o 50 procent większej głębi niż w przypadku oryginalnego lakieru „Soul Red”.
Ten niezwykły efekt był osiągalny wyłącznie dzięki skupieniu się na samej esencji czerwieni – w tworzeniu magmowych rozświetleń i głębokich, ciemnych cieni aktualnego firmowego lakieru nie ma kompletnie udziału domieszki pomarańczowego, czy niebieskiego pigmentu. Lakier doskonale harmonizuje z ogólną filozofią stylistyczną Kodo Mazdy, której celem jest oddanie piękna samego ruchu w prostych, ale wyrazistych i pełnych emocji projektach. Nie istnieje barwa, która mogłaby eksponować tę wizję lepiej niż czerwona – najbardziej emocjonalna ze wszystkich barw.
Źródło: Mazda