Strona poświęcona motoryzacji

W wielu filmach produkcji amerykańskiej, których akcja rozgrywa się na ulicach Nowego Yorku widoczne są charakterystyczne taksówki firmy Checker. Historia tej marki rozpoczęła się w 1922 roku w wyniku połączenia marki Commonwealth produkującej samochody osobowe i przedsiębiorstwa Morrisa Markina- Marklin Automobile Body, które zajmowało się wytwarzaniem nadwozi. Markin dyktował kierunek rozwoju nowo powstałej marki. Zdecydowano się na produkcję taksówek. Firma zachowała charakter niszowy. Produkowano kilka tysięcy egzemplarzy rocznie dla korporacji taksówkarskich. W niewielkich ilościach Checker trafiał także do klientów indywidualnych. Producent szukając innych nisz produkował przedłużone samochody dla lotnisk i hoteli mieszczące od 9 do 15 osób- Checker Aerobus. Wytwarzano również samochody typu kombi- Checker Marathon Station Wagon oraz modele ze znacznie zwiększonym rozstawem osi. Na zdjęciach widoczny jest Checker A11, który oparty jest na modelu A8 z 1956 roku. Stąd klasyczna bryła nadwozia, która była modna jeszcze na początku lat 60-tych z dużą ilością zaokrągleń i chromów. Zawieszenie pojazdu jest również typowe dla okresu powstania samochodu, z przodu zastosowano podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu sztywny most z resorami piórowymi. Obecnie taki układ wykorzystywany jest jedynie w samochodach terenowych i pick-upach. Checker oparty jest na solidnej ramie podłużnicowej typu X. Dzięki temu w samochodzie jeżdżącym po wielkiej aglomeracji miejskiej, w której samochody narażone są na uszkodzenia karoserii, można było bez problemu wymienić błotniki przykręcane do wsporników. Przód i tył pojazdu były chronione przez solidne chromowane zderzaki. Początkowo firma produkowała Checkera z 6-cylindrowym silnikiem Continentala (1961-1964), z czasem podjęto decyzje o zastosowaniu tańszych w zakupie jednostek Chevroleta. Były to silniki 6-cylindrowe, a od 1965 roku także motory V8 o pojemnościach 4,4-5,7- litra, wyróżniające się niezwykłą solidnością. Firma mocno wierzyła w niezawodność swoich samochodów, dawała gwarancję na 200 tys. mil, czyli ponad 320 tys. km. Pod koniec funkcjonowania zaczęto eksperymentować, montując do taksówek silnik diesla o pojemności 5,7 litra, który dostarczał Oldsmobile.

Checker charakteryzował się bardzo przestronnym wnętrzem, łatwością wsiadania dzięki szerokiemu kątowi otwarcia drzwi i dużą ilością miejsca nad głową. W niemal niezmienionej formie przetrwał w produkcji do 1982 roku. Podjęto wówczas decyzję o zakończeniu produkcji coraz gorzej sprzedającego się samochodu. Pomimo tego firma istniała do 2010 roku. Ostatni Checker „zjechał ze służby” na nowojorskich ulicach w 1999 roku. Spędził na nich 21 lat, przemierzając ponad 994 tys. mil, czyli 1,6 mln km, wynik imponujący. Jako okaz kolekcjonerski został sprzedany za 134,5 tys. dolarów. Rolę klasycznej taksówki nowojorskiej przejął Chevrolet Caprice i Ford Crown Victoria. Obecnie pojazdy te zostały wyparte „ze służby” na rzecz Nissana NV 200. To nie pomyłka, czasy się zmieniają, rolę naczelnej taksówki w Nowym Yorku pełni teraz model japońskiego koncernu Nissan.

Checker Motors Cars z siedzibą w Haverhill w stanie Massachusetts ogłosiło plany przywrócenia Checkera do produkcji. Jest taki pomysł, aby wprowadzić nowoczesną technologię do klasycznego nadwozia. Checker zapowiada, że nowe modele będą miały klasyczną ramę, silniki V8 i diesela z napędem flex fuel, hamulce tarczowe i światła LED, a także elektrycznie sterowane szyby i zamki, klimatyzację, a nawet opcjonalnie napęd na wszystkie koła. Firma szacuje, że nabycie samochodu w stylu retro będzie się wiązało z wydaniem od 50 do 70 tys. dolarów. Czy to się uda, zobaczymy. Niezależnie od tego, czy Checker zostanie reaktywowany, czy nie, samochód zapisał się w historii amerykańskiej motoryzacji i amerykańskiej popkultury- znajdziemy go w filmach, komiksach, grach video, czy na zdjęciach z epoki.

Michał Świercz

 

 

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *