Strona poświęcona motoryzacji
  • Citroën świętuje trzydziestolecie Xantii, która miała swą premierę rynkową 4 marca 1993 r. Wyprodukowana w liczbie ponad 1 300 000 sztuk w latach 1993–2002 w Europie (w latach 1996 i 1997 Xantia odniosła też sukces w Chinach), stała się kultowym modelem w historii marki Citroën.
  • Xantia, chwalona za komfort, bezpieczeństwo i przyjemność jazdy, była następczynią modelu BX i wprowadziła technologię Hydractive II – system hydropneumatycznego zawieszenia sterowanego elektronicznie, który ogranicza boczne przechyły nadwozia i poprawia trzymanie się drogi bez wpływu na komfort jazdy.
  • Najbardziej zaawansowaną postać tej technologii wprowadzono do sprzedaży w 1994 roku w wersji Activa i wyposażono ją w nowy system stabilizacji SC.CAR pozwalający na pokonywanie zakrętów praktycznie bez przechyłów bocznych nadwozia. Ten istotny atut modelu Xantia zainspirował Jacques’a Séguélę do stworzenia pamiętnego spotu reklamowego z udziałem Carla Lewisa.

Citroën Xantia, samochód zaprezentowany całemu światu po raz pierwszy w marcu 1993 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, świętuje swe 30. urodziny i staje się modelem kolekcjonerskim. Xantia, wyprodukowana w ilości 1 326 259 sztuk w latach 1993–2010 głównie w fabryce w Rennes-la-Janais, stała się kultowym modelem marki Citroën.

Ostatecznych kształtów nadał jej Daniel Abramson w centrum projektowym Citroëna w oparciu o propozycję włoskiego ośrodka projektowego Bertone. Model był następcą słynnego BX z lat 80. Dynamiczne, płynne, a zarazem atletyczne linie nadwozia sedana nawiązujące do niektórych linii modelu XM nadały nowy wygląd sylwetkom samochodów z gamy Citroëna. Dzięki swej niepowtarzalnej stylistyce Xantia została wybrana najładniejszym samochodem roku 1993, czyli w roku pojawienia się na rynku.

DZIEWIĘĆ LAT ODWAŻNYCH I INNOWACYJNYCH ROZWIĄZAŃ Z MYŚLĄ O KOMFORCIE

Przez dziewięć lat produkcji Xantia przeszła wiele zmian. Początkowo oferowane były dwa poziomy wyposażenia (SX i VSX) w trzech różnych wersjach silnikowych. Wersje najwyżej sytuowane w gamie wyposażone były w hydropneumatyczny system „Hydractive II” – układ zawieszenia sterowany elektronicznie, ograniczający boczne przechyły nadwozia i poprawiający trzymanie się drogi bez negatywnych skutków dla komfortu jazdy. W 1994 roku na rynku pojawia się wersja Activa, w której nadal oferowany jest system Hydractive II, ale uzupełniony o dwa siłowniki zapobiegające przed przechyłem bocznym większym niż 0,5°, co wymagało zwiększenia liczby kul zawieszenia do 10. Tak wyposażona Xantia mogła pokonywać zakręty bez przechyłów bocznych nadwozia. Technologia ta doprowadziła do opracowania przez firmę Michelin specjalnych opon. W 1995 roku w sprzedaży pojawiła się Xantia kombi. W 1997 roku Xantia przeszła facelifting. Wreszcie w 1998 roku w modelu Xantia jako pierwszym w Grupie PSA zostaje wprowadzony nowy silnik wysokoprężny 2.0 HDi ze wspólną listwą wysokociśnieniowego wtrysku paliwa.

Komfort, bezpieczeństwo, nowoczesne technologie i przyjemność prowadzenia samochodu, to kluczowe określenia tego rynkowego nowicjusza w 1993 roku. W tamtych czasach model ten oferował niedościgniony poziom komfortu na fotelach z pikowaną tapicerką, która stała się znakiem rozpoznawczym Xantii i modeli, które po niej następowały. W kabinie Xantia prezentowała pełną harmonię barw i materiałów wkomponowanych w funkcjonalnie urządzoną przestrzeń. Ponadto była to kabina wzmocniona, o sztywniejszej konstrukcji i zbudowana z grubszych blach zabezpieczonych antykorozyjnie oraz posiadająca dodatkowe wzmocnienia w drzwiach dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów i kierowcy.

NAJWYŻSZY WYMIAR KOMFORTU: SYSTEM HYDRACTIVE II

W dziedzinie technologii wprowadzenie systemu Hydractive II, łączącego moc układu hydraulicznego z prędkością działania elektroniki, stało się symbolem cech wyróżniających model Xantia. Do klasycznego układu zawieszenia hydropneumatycznego dołączono po jednej dodatkowej kuli zawieszenia na każdej osi, uruchamianej za pośrednictwem elektrozaworów istniejących w normalnym układzie z jedną kulą na każdy siłownik zawieszenia. Pozwoliło to na określenie dwóch stanów sprężystości i stopnia amortyzacji zawieszenia: miękkie i sportowe. W oparciu o dane z czujników systemu, blok elektroniczny może wybrać jeden z dwóch trybów działania zawieszenia odpowiednio do warunków jazdy. 

W obu przypadkach technologia ta umożliwia kierowcy i pasażerom bardzo wygodne podróżowanie, lecz przede wszystkim w warunkach pełnego bezpieczeństwa.

ŹRÓDŁO INSPIRACJI DO REKLAMY

Xantia posiada innowacyjne rozwiązania i liczne zalety, jest więc idealnym obiektem do zaprezentowania w reklamach marki Citroën. Warto w tym miejscu przytoczyć słynny spot reklamowy z 1995 roku z udziałem Carla Lewisa, w którym sportowiec jest zmuszony zostać mnichem po przegranym zakładzie. Dla niego niemożliwe było, by samochód mógł pokonać zakręt bez przechylenia nadwozia na bok, a z Xantią stało się to faktem. W 1999 roku w innej reklamie zaprezentowano jadącą piramidę ustawioną z samochodów Xantia jako dowód, że model doskonale trzyma się drogi.

Źródło: Citroen

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 1
    • 320
    • 90
    • 1 180 429
    • 170 601