Strona poświęcona motoryzacji

We wrześniu bieżącego roku PEUGEOT 106 będzie obchodził 30-lecie debiutu rynkowego. Kultowy model staje się youngtimerem z prawem do rejestracji jako samochód zabytkowy.

PEUGEOT 106 był pierwszym modelem marki z serii „6”. Miał poszerzyć ofertę PEUGEOT w segmencie B małych samochodów miejskich, który w tamtym czasie stanowił ponad jedną trzecią samochodów zarejestrowanych w Europie i 40% samochodów zarejestrowanych we Francji.

 Oficjalne wprowadzenie PEUGEOT 106 na rynek miało miejsce 12 września 1991 roku. W ówczesnej prasie był prezentowany jako „tryskające uśmiechem, pełne uroku, sympatyczne auto. Ten wszechstronny samochód, o długości nadwozia 3,56 m, przeznaczony zarówno do jazdy po mieście, jak i w trasie, jest ikoną elegancji i stylu. Napęd na przednie koła i montowany poprzecznie silnik konstruktorzy zaczerpnęli z bogatego know-how i tradycji marki PEUGEOT.”

 Do momentu wycofania ze sprzedaży w 2003 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 2 800 000 egzemplarzy, początkowo w wersji trzydrzwiowej, a od 1992 roku również pięciodrzwiowej. PEUGEOT 106 był produkowany głównie w fabryce w Miluzie, ze wsparciem ze strony fabryk w Sochaux i Aulnay-sous-Bois w okresie największego popytu. PEUGEOT 106 ma napęd na przednią oś i dysponuje 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi typu TU o pojemności od 954 do 1587 cm3 oraz od 1360 do 1558 cm3 w wersji wysokoprężnej.

PEUGEOT 106 był modelem oferowanym w wyjątkowo dużej liczbie serii specjalnych, łącznie około dwudziestu w ciągu dwunastu lat obecności na rynku. Warto wymienić najbardziej kultowe: wyjątkowo piękne edycje “Roland Garros” i “Zenith” z 1993 roku, słynne 106 Kid z dżinsowymi siedzeniami z 1994 roku, prezentowane przez Droopyego 106 Cartoon, od 1996 do 1999 roku, elegancką edycję “Inès de la Fressange” z 1997 roku, a także serię Enfant Terrible, która trafiła na rynek w 2000 roku.

Powstały także sportowe wersje modelu: 106 Rallye w 1993 r, 106 XSI o mocy 95 KM w 1992 r., podwyższonej do 105 KM w roku 1995 oraz 106 S16 o mocy 120 KM w 1996 r., który był ostatnim rokiem obecności na rynku. Samochód ma też na swoim koncie ciekawą karierę sportową w ramach imprez Peugeot Sport i rajdów w Grupie N.

W 1997 roku odbyła się inauguracja wersji PEUGEOT 106 Maxi wzorowanej na wersji 306 Maxi. Od 1998 roku w pracach rozwojowych brał udział Lionel Montagne, który zasiadł za jego sterami. W 2000 roku samochód, prowadzony przez Cedrica Roberta, uplasował się na 5 miejscu w finale Rajdowych Mistrzostw Francji.

PEUGEOT był prekursorem samochodów elektrycznych. Pierwszym modelem z takim napędem był VLV (lekki samochód miejski), zaprezentowany w 1941 roku. Drugim był PEUGEOT 106, który do 2010 roku pozostawał światowym liderem sprzedaży samochodów elektrycznych. Wersja elektryczna, skierowana zarówno do klientów indywidualnych jak i flotowych, została sprzedana w liczbie niemal 3 550 egzemplarzy.

PEUGEOT to również kultowe i dowcipne kampanie reklamowe, z których najbardziej znana była oparta na haśle: „Ten pan jest gotów na wszystko, żeby tylko pożyczyć samochód od żony”.

Dla chętnych, którzy chcą lepiej poznać PEUGEOT 106 Muzeum PEUGEOT (Musée de l Aventure PEUGEOT) w Sochaux przygotowało poświęconą mu wystawę, która będzie czynna do końca 2021 roku. Z okazji zbliżającej się rocznicy zostanie wystawionych osiem modeli: 106 Rallye (wersja włoska) z 1994 r., 106 XSI z 1992 r., 106 Signature z 1995 r., 106 S16 z 1997 r., 106 Enfant Terrible z 2002 r., 106 Electric z 1996 r., 106 Maxi z 1997 r. i prototyp 106 Cabriolet z 1992 r.

Zespół Muzeum PEUGEOT, we współpracy z Klubem 106 Team Rallye i Klubem 106 S16, zapraszają wszystkich posiadaczy PEUGEOT 106 do udziału w wielkim zlocie PEUGEOT 106, zaplanowanym na sobotę 11 września 2021 r. Więcej informacji znajduje się na stronie www.museepeugeot.com

Źródło: Peugeot

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *