Strona poświęcona motoryzacji

Na 125-letnią historię ŠKODY składa się wiele legendarnych modeli, które na przestrzeni lat stały się ikonami i znacząco wpłynęły na sukces marki. Ogromne znaczenie dla rozwoju firmy miały auta, które powstawały w pierwszych dekadach jej funkcjonowania, takie jak LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A, LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110 czy flagowa ŠKODA SUPERB z 1934 roku. W jubileuszowej retrospektywie marka przedstawia kultowe samochody, które cieszą się uznaniem miłośników motoryzacji na całym świecie.
 
Po sukcesach rowerów SLAVIA i motocykli LAURIN & KLEMENT pierwszym samochodem powstałym w miejscowości Mladá Boleslav był L&K VOITURETTE A z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Samochód charakteryzował się świetnymi właściwościami jezdnymi, zapewniał doskonałe prowadzenie i odpowiedni stosunek jakości do ceny. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h. Jego popularność sprawiła, że w następnych latach zaprezentowano kolejne modele oznaczone literami B i C.
 
 
LAURIN & KLEMENT S

Produkcja modelu LAURIN & KLEMENT w serii S trwała aż 14 lat. W tym czasie powstało aż 2000 egzemplarzy tego pojazdu. Częściowo dzięki serii S LAURIN & KLEMENT szybko stał się największym zakładem motoryzacyjnym w Cesarstwie Austro-Węgierskim. W 1913 roku L&K Sg pojawił się w dziesięciu podstawowych wersjach designu nadwozia, w tym w wersji „Doktor” lub „Dama” w stylu coupé lub w wersji użytkowej „Progress”.
 
 
L&K/ŠKODA 110

W 1925 roku firma LAURIN & KLEMENT połączyła siły z jednym z największych koncernów maszynowych i zbrojeniowych w Europie Środkowej, pilzneńskim gigantem ŠKODA. Model przejściowy L&K/ŠKODA 110 był dostępny wraz z całą serią modyfikacji, w tym w wersji z nadwoziem Soft Top i Hard Top. Zasada „dwóch samochodów w jednym” mogła zostać wprowadzona dzięki oryginalnej modułowej konstrukcji z wyjmowaną tylną częścią, dzięki czemu samochód osobowy można było przekształcić w praktyczny dwuosobowy samochód dostawczy z płaską podłogą. Opcja ta sprawiała, że auto świetnie sprawdzało się w pracy, jak i podczas weekendowych rodzinnych wycieczek.
 
 
ŠKODA SUPERB

Nazwa SUPERB pochodzi od łacińskiego słowa “superbus”, które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Wyprodukowany w 1934 r. pierwszy SUPERB Š 640 posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55KM). Ponadto wyposażenie obejmowało odbiornik radiowy i panele z drewna różanego oddzielające przestrzeń kierowcy od strefy zarezerwowanej dla pasażerów tego prestiżowego modelu: polityków, dyplomatów i biznesmenów. Jednym z nabywców była m.in.: słynna, innowacyjna firma obuwnicza Bata z siedzibą w Zlinie, która produkowała również opony o tej samej nazwie,  stosowane w pojazdach ŠKODA.
  
ŠKODA POPULAR Monte Carlo

W styczniu 1936 r. ŠKODA POPULAR zajęła drugie miejsce w swojej kategorii w wymagającym rajdzie Monte Carlo. Po tym sukcesie marka zaoferowała klientom limitowaną edycję modeli inspirowanych samochodem rajdowym o nadwoziu typu roadster oraz coupé, dając tym samym początek usportowionej serii Monte Carlo. Oprócz postępowych rozwiązań technicznych ŠKODA POPULAR Monte Carlo zdobyła serca klientów elegancką aerodynamiczną linią nadwozia.
 
Powyższe modele stanowią jedynie część ikon ŠKODY, ale dobrze obrazują one idee, jakie przyświecały twórcom marki. Budowano pojazdy nowoczesne, komfortowe i wyposażone w szereg innowacyjnych rozwiązań. ŠKODA tworząc współczesne auta nieprzerwanie nawiązuje do tych idei. Trend ten można zauważyć na wielu płaszczyznach: designu, technologii, komfortowego wyposażenia, a także wprowadzania coraz bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Zgodne z duchem pionierskich lat jest też wejście marki  w erę napędów hybrydowych i elektrycznych. Do końca 2022 r. ŠKODA zaprezentuje w sumie dziesięć częściowo lub całkowicie zelektryfikowanych modeli sygnowanych znakiem iV.

Źródło: Skoda

Historia motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *