Strona poświęcona motoryzacji

W czasie wakacyjnych wyjazdów polecam wycieczkę do Mlada Boleslav, w której przy ulicy Vaclava Klementa 294 znajduje się Skoda Auto Muzeum. Myślę, że jego odwiedzenie będzie mile spędzonym czasem dla wszystkich miłośników motoryzacji. W założonym w 1995 roku Muzeum z okazji setnej rocznicy marki, zaprezentowano stałą ekspozycję w dawnych pawilonach produkcyjnych z lat 1899-1911. Wnętrza zostały odpowiednio zaadaptowane do potrzeb wystawienniczych. Podłogi pokrywają estetyczne, dwukolorowe płytki ceramiczne, zainstalowano również odpowiednią ilość oświetlenia punktowego do wydobycia piękna detali prezentowanych pojazdów. Za eksponatami umieszczono billboardy z kopiami archiwalnych fotografii. Przy każdym obiekcie znajduje się opis w trzech językach: czeskim, angielskim i niemieckim. Zwiedzający w ramach biletu kosztującego 50 CZK (ok. 8 zł), ulgowy 25 CZK, może poruszać się po trzech salach wystawienniczych. W pierwszej, zatytułowanej 100 lat Skody, zgromadzono pojazdy, ukazujące rozwój marki na przestrzeni wieku (zdjęcia 1,2). Wszystko zaczęło się od rowerów i motocykli, występujących pod marką Laurin and Klement. Po zdobyciu doświadczenia w produkcji jednośladów, firma zaczęła budować samochody. Z tego okresu pochodzi eksponowany w Muzeum  Laurin and Klement z 1905 roku, pierwszy samochód z Mlada Boleslav (zdjęcie 3). W 1928 roku firma została przejęta przez koncern zbrojeniowy Skoda, produkujący luksusowe auta na licencji Hispano Suiza H6. Znakiem rozpoznawczym połączonych firm stał się ptak umieszczony na przednich maskach samochodów. Z tamtego okresu pochodzą m.in. takie modele jak 430, 420, Superb, Favorit, Tudor, czy Popular. W dalszej ekspozycji możemy oglądać kolekcję znanych już Skód z okresu po II wojnie światowej: Octavia, Felicia, 1000MB, 100, 110R, 105, Rapid, Favorit oraz pojazdy produkowane na rzecz wojska np. Skoda 97B, czy wyścigów sportowych. Mnie osobiście najbardziej podobała się Skoda VOS (zdjęcia 4,5), czterodrzwiowa, opancerzona, monstrualna limuzyna, wytwarzana w latach 1948-1952 dla wysokiej rangi dygnitarzy.

W drugiej sali zaprezentowano galerię silników seryjnych bądź prototypowych, zbudowanych na przestrzeni 100 lat przez czeskiego producenta. Trzecia sala zatytułowana Spici krasa (śpiące piękno), prezentuje Skody, które oczekują na przywrócenie im „dawnego blasku i sprawności”. Ta część ekspozycji doskonale obrazuje skomplikowany i czasochłonny proces rekonstrukcji zabytkowych pojazdów. Poza częścią wystawienniczą, zwiedzającym udostępnia się filmy o historii i produkcji samochodów Skoda, organizowane są wykłady na ten temat w różnych językach: angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, szkoda, że nie opracowano wersji polskojęzycznej. Na terenie muzeum przygotowano sklep oferujący towary upominkowe, punkt gastronomiczny oraz toalety. Muzeum otwarte jest przez cały rok od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9:00 – 17:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy w Czechach. Serdecznie zapraszam, naprawdę warto!

Michał Świercz

Muzea motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 1
    • 145
    • 101
    • 1 192 401
    • 173 687