Strona poświęcona motoryzacji

Na gości odwiedzających Muzeum Mercedes-Benz czeka łącznie 160 pojazdów i 1500 eksponatów. Na szczególną uwagę zasługują rozwiązania, które przyciągają uwagę zwiedzających swoją zaskakującą historią i mają niebagatelny wkład w motoryzacyjną kulturę. Przybliża je muzealny newsletter. W dzisiejszym odcinku – pasy bezpieczeństwa.

Jedno kliknięcie dla bezpieczeństwa: wystarczy go rozwinąć, naciągnąć na biodra i klatkę piersiową i włożyć klamrę w zamek – zapinanie pasa bezpieczeństwa przed wyruszeniem w podróż jest dziś oczywistością. Jego funkcja jest równie prosta, co skuteczna: w razie kolizji standardowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zabezpieczają pozycję miednicy w fotelu i przytrzymują górną część ciała. Pełnią więc kluczową rolę w koncepcji bezpieczeństwa biernego pojazdów. Przed wprowadzeniem pasów wypadki prowadziły do wielu poważnych obrażeń – bezwładność podczas zderzenia powodowała nagłe przemieszczenia ciał podróżujących; uderzali oni w elementy wnętrza, a nierzadko nawet wypadali z pojazdu.

Debiut w samochodzie supersportowym z lat 50. XX wieku: niegdysiejszy koncern Daimler-Benz AG po raz pierwszy wprowadził pasy bezpieczeństwa w Mercedesie 300 SL Roadster (W 198). W marcu 1957 r., na targach motoryzacyjnych w Genewie, firma zaprezentowała supersportowy model z otwartym nadwoziem i zapowiedziała, że na życzenie wprowadzi pasy bezpieczeństwa. Opcja ta kosztowała 110 DM (marek niemieckich) dla każdego fotela.

Pionierzy z Francji: już pierwsi motoryzacyjni wynalazcy rozważali różne koncepcje pasów bezpieczeństwa. Francuz Gustave-Désiré Leveau zarejestrował swój wynalazek „Bretelles protectrices pour voitures automobiles” – czteropunktowych pasów dla kierowcy i pasażerów – w dniu 11 maja 1903 r., a 8 października tego roku otrzymał urzędowy patent.

Doświadczenia z lotnictwa: pasy bezpieczeństwa zostały opracowane w pierwszej połowie XX wieku, głównie z myślą o samolotach komercyjnych i wojskowych. Szwedzki inżynier Nils Ivar Bohlin zarejestrował samochodowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa jako patent w 1958 r. Wcześniej również pracował w przemyśle lotniczym.

Szeroka gama: w 1958 r. Mercedes-Benz wprowadził dwupunktowe pasy bezpieczeństwa jako opcjonalne wyposażenie dla całej gamy aut osobowych z pojedynczymi fotelami z przodu. Np. w przypadku modelu 220 S (typoszereg W 180) cena wynosiła 120 DM za fotel, a w przypadku 300 d (W 189) – 150 DM za fotel. Pod koniec roku wprowadzono dostępne na życzenie pasy biodrowe dla podróżujących z tyłu. Zwolennikiem tego rozwiązania był także Konrad Adenauer, pierwszy kanclerz Republiki Federalnej Niemiec – jego „służbowy” Mercedes był wyposażony w pas biodrowy z tyłu. Mercedes-Benz wprowadził trzypunktowe pasy z automatycznym zwijaczem jako standardowe wyposażenie dla przednich foteli w 1973 r., a w 1979 r. – także dla tylnych. Zmieniał się nie tylko sposób, w jaki pas bezpieczeństwa owijało się wokół ciała, ale także jego mocowanie: w SL-u z serii R 107 (debiut w 1971 r.) wprowadzono pasy bezpieczeństwa mocowane do dolnej części siedzenia.

Pasy bezpieczeństwa stają się obowiązkowe: badania wypadków jasno pokazują korzystny wpływ pasów bezpieczeństwa. Z tego powodu w wielu krajach stały się one obowiązkowym wyposażeniem nowych aut. W USA przepis taki wprowadzono w 1966 r., a w Niemczech Zachodnich – w 1974 r. Wiele osób nie chciało korzystać jednak z pasów bezpieczeństwa, szybko wprowadzono więc stosowne nakazy. W regionie niemieckojęzycznym zapinanie pasów stało się obowiązkowe w 1976 r. (RFN i Austria), 1980 r. (NRD) i 1981 r. (Szwajcaria, po zawieszeniu obowiązku zapinania pasów w 1976 r. w wyniku protestów oraz referendum). Aby egzekwować przepisy, poszczególne rządy wprowadziły też grzywny. W całej Unii Europejskiej kary za niezapięcie pasów bezpieczeństwa obowiązują od 2006 r.

Badania w interesie bezpieczeństwa: począwszy od lat 50. Mercedes-Benz prowadzi intensywne badania w zakresie bezpieczeństwa biernego. W 1972 r. opracowano automatycznie zapinane pasy bezpieczeństwa dla osób na przednich fotelach, przetestowane w eksperymentalnym pojeździe ESV 13. Rok później pojawił się pojazd badawczy ESV 22, w którym badano skuteczność trzypunktowych pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia i napinaczami, a także poduszki powietrznej kierowcy. W 1981 r. poduszka powietrzna kierowcy w połączeniu z pasem bezpieczeństwa z systemem napinaczy świętowała swój seryjny debiut – w Klasie S z serii W 126. Z tego powodu na kierownicach aut wyposażonych w poduszkę powietrzną pojawia się napis „SRS” – to akronim hasła „supplemental restraint system”, czyli „dodatkowy system zabezpieczający”. A gdyby połączyć pas bezpieczeństwa z poduszką powietrzną? Takie rozwiązanie wprowadzono w 2013 r. w Klasie S z serii 222 – to nadmuchiwany pas dla podróżujących z tyłu, który znacznie zwiększa powierzchnię pasa w obrębie górnej części ciała.

Źródło: Mercedes

Dreipunktautomatikgurt in einer Mercedes-Benz S-Klasse der Baureihe 116 (1972 bis 1980). Detailaufnahme des Gurtschlosses mit Entriegelungsknopf. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: C8419) Automatic three-point seat belt in a 116 model series Mercedes-Benz S-Class (1972 to 1980). Detail of the seat belt buckle with button to disengage. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: C8419)
Dreipunktautomatikgurt in einem Mercedes-Benz Coupé der Baureihe 123 (1977 bis 1985). Detailaufnahme der höckerförmigen Aufnahme des Sicherheitsgurts hinter der Fahrertür. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: _81F76) Automatic three-point belt in a 123 model series Mercedes-Benz Coupé (1977 to 1985). Details of the protruding seat belt mount behind the driver door. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: _81F76)
Im Mercedes-Benz Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS) in Sindelfingen werden auch einzelne Komponenten der Fahrzeugsicherheit entwickelt und erprobt. Für Rückhaltesysteme wie Sicherheitsgurte stehen Schlittenanlagen zur Verfügung. Foto aus dem Jahr 2016. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 16C1060_492) Individual automotive safety components are also developed and tested at the Mercedes-Benz technology centre for vehicle safety (TFS) in Sindelfingen. Sled systems are available for restraint systems, such as seat belts. Photo from 2016. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 16C1060_492)
Der Beltbag für die Passagiere auf den äußeren Sitzen im Fond hat 2013 in der Mercedes-Benz S-Klasse der Baureihe 222 Premiere. Das Bild zeigt die Anordnung der Elemente am Beispiel einer Mercedes-Benz E-Klasse Limousine der Baureihe 213. Foto aus dem Jahr 2016. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 16C156_28) The belt airbag for rear passengers in the outer seats premiered in the 222 model series Mercedes-Benz S-Class in 2013. The image shows the arrangement using the 213 model series Mercedes-Benz E-Class Saloon as an example. Photo from 2016. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archive: 16C156_28)
Muzea motoryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *