Strona poświęcona motoryzacji

Oryginał w segmencie premium małych samochodów osiąga kolejny etap ewolucji. Poprzez intensywną kurację odmładzającą modelu 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio brytyjski producent samochodów klasy premium umacnia pozycję tych trzech modeli jako gwarantów frajdy z jazdy, wyrazistej stylistyki i indywidualnego stylu.

Wyraźne akcenty w stylistyce zewnętrznej pozwalają osiągnąć purystyczny wygląd, który szczególnie intensywnie podkreśla charakterystyczne dla tej marki cechy stylistyczne. Ponadto innowacyjny Multitone Roof stwarza wyjątkowe możliwości indywidualizacji. We wnętrzu kompleksowo odnowiony kokpit podkreśla charakter premium 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio. Atrakcyjne dodatki do standardowego i opcjonalnego zakresu wyposażenia, nowe lakiery zewnętrzne, obręcze kół ze stopów lekkich, powierzchnie wewnętrzne i powierzchnie siedzeń, a także innowacyjna technologia układu jezdnego, systemów wspomagających kierowcę, obsługi i łączności uzupełniają najnowszą aktualizację dla modeli małych samochodów brytyjskiej marki.

W 20 lat po rozpoczęciu sprzedaży nowoczesnego MINI najnowsza generacja modeli prezentuje się w najwyższej formie. Związana z odrodzeniem marki koncepcja rozwijania pojazdów klasy premium dla segmentu małych samochodów przerodziła się w wyjątkową, globalną historię sukcesu. Dzisiaj MINI stanowi kwintesencję zwinności, dobrych własności jezdnych i niepowtarzalnego wyglądu, a także najwyższych standardów technologicznych i jakościowych w tej klasie pojazdów. — Po najnowszym faceliftingu MINI osiągnęło poziom dojrzałości, który w zakresie stylistyki, produktu i jakości premium w segmencie małych samochodów czyni go bardziej wyjątkowym niż kiedykolwiek — mówi Bernd Körber, szef marki MINI. — MINI jest i zawsze pozostanie oryginałem, który wyróżnia się z tłumu i za każdym razem odkrywa się na nowo.

Highlights - MINI Cooper S 3-door (01/2021)

Highlights – MINI Cooper S 3-door (01/2021)

Na światowym rynku najnowsza edycja modeli 3-drzwiowe MINI, 5-drzwiowe MINI i MINI Cabrio pojawi się w marcu 2021 roku. Dzięki specyficznej dla tych modeli kompleksowej aktualizacji w zakresie stylistyki, technologii i jakości premium także w pełni elektryczne MINI Cooper SE (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 17,6 – 15,2 kWh/100 km zgodnie z WLTP, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) zyskuje nowe impulsy do kontynuacji swojego udanego wejścia w segment pojazdów elektrycznych. Na udoskonalonej stylistyce i jakości produktu zyskują również wyczynowi sportowcy: MINI John Cooper Works (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,1 – 6,8 l/100 km zgodnie z WLTP, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 161 – 155 g/km zgodnie z WLTP) oraz MINI John Cooper Works Cabrio (zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7,4 – 7,1 l/100 km zgodnie z WLTP; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 167 – 161 g/km zgodnie z WLTP).

3-drzwiowe MINI, 5-drzwiowe MINI, MINI Cabrio: innowacje w  skrócie.

  • Purystyczny wygląd dzięki nowej stylistyce przodu.
  • Wyposażenie standardowe rozszerzone o reflektory diodowe.
  • Charakterystyczne ozdobniki boczne w nowej stylistyce.
  • Nowy pas tylny, diodowe lampy tylne z motywem Union Jack teraz w wyposażeniu standardowym.
  • Unikalna innowacja w skali świata: Multitone Roof.
  • Nowe lakiery i obręcze kół ze stopów lekkich.
  • Nowa stylistyka powierzchni wewnętrznych i wylotów powietrza.
  • Nowe kierownice, po raz pierwszy opcjonalnie podgrzewane.
  • Wielofunkcyjny wyświetlacz wskaźników z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 5 cali.
  • Centralny zestaw wskaźników z nowym obramowaniem w błyszczącym kolorze Piano Black, standardowym wyświetlaczem o przekątnej 8,8 cala i nowoczesnym interfejsem graficznym.
  • Fotele sportowe w nowym kolorze Light Chequered.
  • Nowa opcja oświetlenia ambientowego o dodatkowym zakresie funkcji.
  • Adaptacyjny układ jezdny teraz z amortyzacją o selektywnej częstotliwości.
  • Po raz pierwszy dostępny elektryczny hamulec postojowy.
  • Aktywny regulator prędkości teraz z funkcją Stop & Go.
  • Większe bezpieczeństwo dzięki nowemu systemowi ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu i światłom na złą pogodę.
  • Elementy zewnętrzne w kolorze Piano Black o rozszerzonym zakresie.
  • Ukierunkowana indywidualizacja dzięki nowym pakietom wyposażenia.

— Nowa jakość produktu MINI jest widoczna na pierwszy rzut oka i odczuwalna w każdym miejscu — mówi szefowa projektu Petra Beck. — Dotyczy to zarówno stylistyki, materiałów i jakości wnętrza, jak i licznych nowych funkcji w zakresie obsługi, frajdy z jazdy i systemów wspomagających kierowcę.

Highlights - MINI Cooper S 3-door (01/2021)

Highlights – MINI Cooper S 3-door (01/2021)

Purify MINI: nowa stylistyka zewnętrzna.

Nowe kształty karoserii dobitnie podkreślają teraz purystyczny charakter niepowtarzalnego wyglądu MINI. Udoskonalona, zredukowana estetyka w jeszcze wyraźniejszy i bardziej nowoczesny sposób podkreśla centralne cechy stylistyczne MINI. Szczególnie wyrazisty jest widok z przodu 3-drzwiowego MINI, w tym modelu MINI Cooper SE, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio. Bardziej niż kiedykolwiek jest on zdominowany przez charakterystyczną atrapę chłodnicy, której sześciokątne obramowanie zajmuje teraz znacznie więcej miejsca, a także przez typowe dla MINI okrągłe reflektory. W miejscu świateł pozycyjnych występują szeroko rozstawione pionowe wloty powietrza, które służą jako otwór dla zasłon powietrznych optymalizujących właściwości aerodynamiczne. Centralna listwa zderzaka, która pełni również funkcję uchwytu tablicy rejestracyjnej, teraz nie jest już w kolorze czarnym, lecz w kolorze karoserii. — Nowa stylistyka MINI jest bardziej nowoczesna, świeża i przejrzysta — mówi Oliver Heilmer, szef działu projektowania MINI. — Wszystkie innowacje realizują wspólną misję: Purify MINI! Mniej złożoności, więcej indywidualności.

Profil samochodu nadal definiują typowe dla MINI proporcje i krótkie zwisy. Uwagę zwracają tu przede wszystkim nowe kontury obramowań nadkoli. Ponadto zintegrowane w nowych ozdobnikach bocznych kierunkowskazy boczne są teraz wykonane w technologii diodowej. Zredukowana stylistyka powierzchni charakteryzuje widok z tyłu wariantów modelowych MINI napędzanych silnikami spalinowymi. Czarne obramowanie nawiązuje do sześciokątnego kształtu atrapy chłodnicy. Tylne światło przeciwmgielne jest teraz zintegrowane w pasie tylnym jako wąski moduł diodowy.

Highlights - MINI Cooper S 3-door (01/2021)

Highlights – MINI Cooper S 3-door (01/2021)

Każdy dach to unikat: wyjątkowy Multitone Roof.

Kontrastujące kolory dachu i lusterek zewnętrznych należą do najbardziej wyrazistych cech stylistycznych, dzięki którym MINI stało się pionierem indywidualizacji. Poza kolorami Jet Black, Aspen White i Melting Silver oraz Chili Red dla MINI John Cooper Works, dla 3-drzwiowego MINI i 5-drzwiowego MINI oferowany jest innowacyjny i unikalny na skalę światową wariant lakieru na dach. Nowy Multitone Roof ma gradient kolorów od odcienia San Marino Blue, przez Pearly Aqua, aż po Jet Black. Jest on realizowany przy użyciu nowej techniki lakierowania i rozciąga się od obramowania przedniej szyby aż po sam tył. Do lakierowania wykorzystywana jest technika „mokre na mokre”, podczas której nanosi się po kolei trzy kolory. Ten znany jako Spray Tech proces lakierowania jest w pełni zintegrowany w zmechanizowanym procesie produkcji w brytyjskich zakładach MINI w Oksfordzie. Niemniej jednak, ze względu na zmieniające się warunki otoczenia występują niewielkie odchylenia w kolorystyce, dzięki czemu każde MINI z dachem Multitone Roof już przy wyjeździe z fabryki stanowi unikat.

— Nowy Multitone Roof dla MINI to nie tylko najbardziej wyrazista do tej pory forma lakierowania kontrastowego, ale również nowy poziom typowej dla marki indywidualizacji prosto z fabryki — mówi Oliver Heilmer, szef działu projektowania MINI. — A ponieważ każdy dach wygląda trochę inaczej i tym samym stanowi unikat, zdecydowanie warto poświęcić mu więcej uwagi.

Trzy nowe lakiery, pięć nowych obręczy kół ze stopów lekkich.

Gama lakierów obejmuje trzy nowe kolory. Poza metalizowanymi lakierami zewnętrznymi w kolorze Rooftop Grey i Island Blue oferowany jest również wariant Zesty Yellow, początkowo dostępny tylko w MINI Cabrio. Jako opcjonalne elementy zewnętrzne Piano Black teraz oprócz obramowań reflektorów, atrapy chłodnicy i lamp tylnych błyszczący czarny kolor mają także uchwyty drzwi, ozdobniki boczne, pokrywa wlewu paliwa, logo MINI na masce silnika i pokrywie bagażnika, a także oznaczenia modelu i końcówki rur wydechowych.

Kompleksowo odnowiona została także gama dostępnych dla MINI obręczy kół ze stopów lekkich. Dostępnych jest pięć nowych wariantów: 17-calowe obręcze kół są teraz do wyboru również w stylistyce Tentacle Spoke w kolorze czarnym, w dostępnej wcześniej tylko dla MINI Cabrio Sidewalk stylistyce Scissor Spoke, a także w czarnej odsłonie wariantu Pedal Spoke, który wcześniej został wprowadzony wyłącznie w modelach 60 Years Edition. Ponadto dostępne są 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich Pulse Spoke, których koncentryczna dwukolorowa stylistyka stanowi wyjątkowo efektowny akcent, a także czarne obręcze kół ze stopów lekkich John Cooper Works Circuit Spoke.

Ciemne reflektory, jasny widok: światła diodowe teraz w  standardzie.

Nowa, wyjątkowo wyrazista wersja reflektorów diodowych będzie odtąd stanowić wyposażenie standardowe 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio. Wewnętrzna obudowa charakterystycznych okrągłych lamp nie jest już chromowana, ale czarna. Moduły diodowe świateł mijania i świateł drogowych zapewniają jasne i równomierne oświetlenie jezdni. Biegnący po obwodzie pasek świetlny przejmuje funkcję świateł dziennych i kierunkowskazów.

Zakres funkcji opcjonalnych diodowych reflektorów adaptacyjnych obejmuje światła zakrętowe, matrycowe światła drogowe i światła na złą pogodę. Podczas skręcania oddzielny strumień światła jest automatycznie kierowany na jezdnię w kontrolowanym kierunku. Sterowanie światłami drogowymi przy prędkościach powyżej 70 km/h również automatycznie dostosowuje się do danej sytuacji na drodze. W tym celu odpowiedni moduł diodowy jest podzielony na cztery segmenty, które mogą być aktywowane i dezaktywowane niezależnie od siebie. Ta funkcja matrycowa pozwala zapobiec oślepianiu innych użytkowników ruchu. Gdy kamera przednia MINI zarejestruje pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka lub poprzedzający, to część drogi, w której pojazd ten się znajduje, oświetlana jest tylko przez światła mijania. Ponadto za pomocą przycisku możliwa jest aktywacja świateł na złą pogodę. Przy ograniczonej widoczności, na przykład z powodu mgły lub silnych opadów, światła mijania można uzupełnić o przyciemnione światła zakrętowe, które bardziej intensywnie oświetlają jezdnię.

Diodowe lampy tylne z  motywem Union Jack teraz w  wyposażeniu standardowym.

Elementem wyposażenia standardowego 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio są teraz także charakterystyczne lampy tylne z motywem Union Jack. Inspirowane brytyjską flagą światła bardzo wyraziście podkreśla nowa, ciemniejsza wersja wzoru. Wszystkie funkcje lamp tylnych, poza światłami cofania, są realizowane w technologii diodowej.

Wnętrze: klarowna aranżacja, wysokiej jakości wykończenie.

Dopracowane, nowoczesne i wyjątkowo wysokiej jakości – takie jest nowe wnętrze 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio. Nowością w ofercie są fotele sportowe w kolorze Light Chequered, który doskonale uzupełnia lakier zewnętrzny Zesty Yellow. Znana tkanina Black Pearl zyskała przy tym nowy, wyrazisty wygląd w kratę w brytyjskim stylu typowym dla MINI. Szwy akcentujące w obszarze przejścia w czarną sztuczną skórę bocznych oparć foteli mają kolorystykę współgrającą z powierzchnią siedziska.

Wersja oferowanej dotychczas jako opcja indywidualna Colour Line jest teraz harmonijnie dopasowana do danego koloru tapicerki. Liczba elementów chromowanych w całym wnętrzu została znacznie zredukowana. Przykładowo oba zewnętrzne okrągłe wyloty powietrza są teraz otoczone czarnymi osłonami. Wewnętrzne otwory wentylacyjne zostały całkowicie przeprojektowane i wbudowane równolegle do powierzchni wewnętrznej. Powierzchnia wewnętrzna, która jest opcjonalnie dostępna w nowych wariantach Silver Chequered i MINI Yours Aluminium oraz Electric dla modelu MINI Cooper SE, rozciąga się teraz na całej szerokości deski rozdzielczej aż po miejsce kierowcy.

Zoptymalizowany został także wygląd premium typowego dla marki centralnego zestawu wskaźników. Kolorowy ekran o przekątnej 8,8 cala z funkcją dotykową, dotykowe przyciski ulubionych funkcji i powierzchnie w błyszczącym kolorze Piano Black są teraz częścią wyposażenia standardowego. Ponadto panel sterowania audio oraz przyciski świateł awaryjnych i systemów wspomagających kierowcę są teraz jeszcze bardziej harmonijnie zintegrowane w okrągłym panelu obsługi. W połączeniu z opcją oświetlenia ambientowego nowa stylistyka powierzchni z grawerunkiem laserowym optymalizuje wygląd diodowego pierścienia świetlnego, który otacza centralny zestaw wskaźników. Umieszczony na konsoli środkowej kontroler systemu obsługi w połączeniu z systemem nawigacyjnym ma teraz całkowicie czarną powierzchnię.

Skórzana kierownica sportowa teraz w  standardzie, cyfrowy kokpit jako opcja.

Nowa skórzana kierownica sportowa z przyciskami wielofunkcyjnymi w przyszłości będzie stanowić element wyposażenia standardowego wszystkich wariantów modeli 3-drzwiowe MINI, 5-drzwiowe MINI i MINI Cabrio. Nowa struktura paneli przycisków optymalizuje obsługę funkcji audio i telefonu, sterowania głosowego i systemów wspomagających kierowcę. Najwyższej jakości wariant skórzanej kierownicy sportowej jest elementem pakietów wyposażenia John Cooper Works Trim, MINI Yours Trim i MINI Electric Trim. Charakteryzuje się on powierzchnią ze skóry Nappa i większym podparciem kciuków. Po raz pierwszy dla modeli małych samochodów MINI jako wyposażenie dodatkowe dostępne jest także ogrzewanie kierownicy.

Częścią opcji Connected Media jest wielofunkcyjny wyświetlacz wskaźników za kierownicą. Dostępny na wyposażeniu standardowym MINI Cooper SE, kolorowy cyfrowy wyświetlacz w stylistyce Black Panel ma średnicę 5 cali i wyświetla wszystkie istotne dla prowadzenia pojazdu informacje, a także komunikaty układu Check Control i wskazania statusu systemów wspomagających kierowcę. W całkowicie elektrycznym MINI po podłączeniu do sieci elektrycznej służy on również jako wskaźnik stanu naładowania.

Kolory wyświetlacza i  nastrój świetlny do wyboru: nowe tryby „Lounge” i  „Sport”.

W zakresie kolorystyki wyświetlacza centralnego zestawu wskaźników i cyfrowych wskazaniach kokpitu do wyboru są dwa warianty, które można wywoływać w menu systemu obsługi. W trybie „Lounge” wyświetlane treści są widoczne w relaksującym zestawieniu kolorystycznym obejmującym kolor turkusowy i Petrol. Przy aktywnym trybie „Sport” tło ekranu ma kolor czerwony i antracytowy. W przypadku pojazdów wyposażonych w opcjonalne tryby MINI Driving Modes kolorystyka jest powiązana z odpowiednim wybranym ustawieniem pojazdu. W trybach MID i GREEN wywoływany jest wówczas widok ekranu w stylu „Lounge”. Podczas jazdy w trybie „SPORT” aktywowana jest również odpowiednia kolorystyka o tej samej nazwie. Opcjonalnie w menu systemu obsługi można określić jednolite zestawienie kolorystyczne dla wszystkich trybów MINI Driving Modes.

Ponadto w połączeniu z nową opcją oświetlenia ambientowego, zestawienia kolorystyczne wyświetlaczy można również łączyć ze sterowaniem oświetleniem wnętrza. Dla każdego z obu trybów „Lounge” i „Sport” do wyboru jest przy tym sześć kolorów oświetlenia wnętrza. Każdy z nich można określić za pomocą przełącznika umieszczonego w górnej części obramowania przedniej szyby, przy lusterku wstecznym. Światło w odpowiednim kolorze jest wówczas emitowane z grawerowanego laserowo diodowego pierścienia centralnego zestawu wskaźników, z pośrednio oświetlonych teraz dolnych obszarów powierzchni wewnętrznych, wzdłuż konturów boczków drzwi, przy klamkach drzwi przednich, z podstawy dachu, a także w przedniej części konsoli środkowej i w przestrzeni na nogi. Dzięki temu we wnętrzu 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI i MINI Cabrio zawsze panuje harmonijny nastrój świetlny z możliwością indywidualnej konfiguracji. Opcja oświetlenia ambientowego obejmuje także oświetlenie uchwytów drzwi i obszarów wejściowych po stronie kierowcy i pasażera z przodu.

——————————————————————————————-

O nowe MINI zapytaliśmy Olivera Heilmera.

Czym jest dla Pana nowe MINI?

Nowe MINI to przede wszystkim autentyczne MINI, które ponownie zyskało na charakterze i istocie. Pod hasłem „Purify” kolejny raz pokazaliśmy i podkreśliliśmy, że MINI to synonim jakości, nowoczesności i tożsamości. Zależało nam również na zróżnicowaniu różnych wersji silnika. Po raz pierwszy MINI One nie ma konkretnej stylistyki, za to Cooper, Cooper S, Cooper SE i John Cooper Works wyraźnie się wyróżniają.

Jakie było podejście przy opracowywaniu tego modelu?

MINI ma bogatą historię. Dlatego przy projektowaniu MINI zawsze stoimy przed ambitnym zadaniem odnalezienia doskonałej równowagi pomiędzy tradycją a przyszłością. Co zatem należy zachować, a co opracować na nowo? Ważne dla nas było świadome ograniczenie do tego, co istotne, aby skupić się na określonych elementach i wzmocnić ich postrzeganie. W nowym MINI rewolucyjność tkwi w szczegółach. Chcieliśmy unowocześnić to, co możemy i jednocześnie zachować sprawdzoną podstawę. Dla przykładu – rezygnacja (po raz pierwszy) z chromowanych reflektorów pozwoliła nam wydobyć typowy dla MINI wygląd okrągłych świateł dziennych. To samo dotyczy atrapy chłodnicy – zmniejszenie elementów sprawiło, że atrapa chłodnicy i cały przód samochodu wygląda lekko i nowocześnie. Po raz pierwszy zastosowaliśmy malowanie atrapy chłodnicy w kolorze karoserii, co stanowi kolejne wizualne wyróżnienie.

Jakie są specjalne cechy stylistyczne nowego MINI?

W MINI rewolucja często zaczyna się od koloru i materiałów. W tym zakresie zawsze byliśmy odważni – i nie zmieniło się to przy nowym MINI: Multitone Roof to bardzo wyrazista, wielokolorowa wersja dachu będąca naszą stylistyczną deklaracją, dzięki której konsekwentnie rozwijamy tradycję dachu w kontrastowym kolorze. Kolor lakieru dachu przechodzi od granatowego przez jasnoniebieski aż do czarnego. Wyjątkowy proces produkcji, który opracowaliśmy w fabryce w Oksfordzie, pozwala nam na stworzenie każdego dachu jako niepowtarzalnego elementu. A to za sprawą lakierowania metodą „mokre na mokre”, która z zasady powoduje niewielkie różnice w przejściach koloru. W ten sposób każdy klient otrzymuje jedyny w swoim rodzaju egzemplarz – bardziej spersonalizowany już być nie może. Jesteśmy pierwszym producentem, który oferuje takie rozwiązanie. Kolejną nową cechą w wyglądzie zewnętrznym są nowe 18-calowe obręcze kół Radial Spoke. Stanowią ewolucję obręczy kół charakterystycznych dla klasycznego MINI, z frezowanymi powierzchniami. Dzięki dwukolorowej stylistyce powstaje wyjątkowy kontrast, a koncentryczny wzór nadaje im dynamizmu i nowoczesnego wyglądu.

Na pierwszy rzut oka wnętrze jest typowe dla MINI. Dopiero po chwili można dostrzec wiele dopracowanych przez nas detali. Mniejsza liczba połączeń i przycisków sprawia, że wnętrze jest bardziej wyrafinowane i nowoczesne. Przejrzyście zaprojektowana przestrzeń kierowcy z nową kierownicą wielofunkcyjną łączy w sobie więcej funkcji przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby przycisków. Zestaw cyfrowych wskaźników na kolumnie kierownicy oraz wyświetlacz centralny z całkiem nowym interfejsem użytkownika wskazują drogę do cyfrowej ery marki. No i jeszcze jeden niewidoczny, ale bardzo ważny dla mnie detal – nowe fotele sportowe w nowej wersji kolorystycznej Light Chequered wykonane są z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu. Chcemy, aby przyszłość była nie tylko coraz bardziej nowoczesna, lecz też bardziej zrównoważona.

Interfejs użytkownika wyraźnie  się rozwinął. Jak do tego doszło?

W nowym MINI skupiamy się na obsłudze dotykowej, ponieważ klienci znają ją z urządzeń, których używają poza samochodem. Samochód również powinien być coraz bardziej intuicyjny. Układ wyświetlaczy jest bardziej przejrzysty i nowoczesny. Po raz pierwszy zastosowaliśmy widżety, które można zmieniać i wybierać, przesuwając palcem. Na wyświetlaczu centralnym dwa zestawienia kolorystyczne podkreślają tryby jazdy „Lounge” lub „Sport” i jednocześnie są połączone z oświetleniem ambientowym. Zależnie od wybranego trybu zmienia się całe oświetlenie ambientowe, co pozwala kierowcy na subtelne i jeszcze głębsze zanurzenie się we wrażenia z jazdy.

Jakie będą możliwości personalizacji?

Personalizacja to od lat kluczowa kwestia w MINI. Świadomie nie zredukowaliśmy tej możliwości, a wręcz w nowym MINI oferujemy jeszcze szersze spektrum opcji dostosowania samochodu do indywidualnego stylu i charakteru użytkownika. Ale jak już mówiłem – większa personalizacja niż wielokolorowy dach Multitone Roof praktycznie nie istnieje. Dodatkowo trzy nowe lakiery wzbogacają paletę kolorów modelu. Dzięki szerokiej ofercie wariantów wyposażenia i wzorów, wnętrze pojazdu można tak jak dotychczas indywidualnie konfigurować, a w połączeniu z dachem Multitone Roof oferuje szersze niż kiedykolwiek spektrum możliwości.

Co nowe MINI chce powiedzieć nam o  (stylistycznej) przyszłości MINI?

Temat ograniczania będzie bardzo mocno kształtował przyszłość MINI. Wierzymy, że w coraz bardziej złożonym świecie coraz ważniejsze staje się skupienie na rzeczach najważniejszych. Redukcja nie oznacza dla nas rezygnacji z czegoś. To raczej świadome pomijanie, które pozwala nam na dopracowanie i podkreślenie tego, co pozostało. Redukcja to dla nas świadomy wybór czegoś, w co wkładamy swoją pasję, miłość do detali i doświadczenie.

Silniki z  technologią MINI TwinPower Turbo spełniające normę emisji spalin Euro 6d.

Ofertę jednostek napędowych do 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI oraz MINI Cabrio tworzą mocne i zarazem wydajne silniki benzynowe o trzech lub czterech cylindrach. Zawarta w nich technologia MINI TwinPower Turbo składa się ze zintegrowanego z kolektorem wydechowym modułu doładowania, systemu bezpośredniego wtrysku paliwa oraz adaptacyjnego rozrządu. Silniki trzycylindrowe mają pojemność skokową 1,5 litra i są dostępne w trzech wariantach mocy: 55 kW (75 KM), 75 kW (102 KM) oraz 100 kW (136 KM). Z kolei 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy generuje maksymalną moc na poziomie 131 kW (178 KM) lub 170 kW (231 KM) i jest dostępny w obu modelach John Cooper Works. Dzięki konsekwentnie zoptymalizowanej technologii oczyszczania spalin, w której skład wchodzi między innymi filtr GPF, wszystkie warianty modelowe spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6d.

MINI Cooper SE z silnikiem elektrycznym o mocy 135 kW (184 KM) zapewnia dodatkową frajdę z jazdy bez lokalnej emisji spalin. Moment obrotowy jest przy tym przenoszony na koła za pośrednictwem jednostopniowej skrzyni automatycznej. Umiejscowiony nisko w podłodze pojazdu wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej brutto 32,6 kWh pozwala na uzyskanie w cyklu testowym WLTP zasięgu od 203 do 234 kilometrów.

Silniki spalinowe 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI oraz MINI Cabrio są standardowo połączone z 6-biegową skrzynią manualną. Z wyjątkiem podstawowego silnika do 3-drzwiowego MINI i 5-drzwiowego MINI jednostki te mogą też na życzenie przekazywać swoją moc na przednie koła za pośrednictwem 7-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej Steptronic (w modelach John Cooper Works za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni Steptronic).

W 3-drzwiowym MINI i 5-drzwiowym MINI do wyboru są cztery jednostki napędowe:

3-drzwiowe MINI One First:

55 kW (75 KM), 0 – 100 km/h w 13,4 s, prędkość maksymalna: 173 km/h, zużycie paliwa: 5,8 – 5,4 l/100 km (WLTP), emisja CO2: 133 – 122 g/km (WLTP).

3-drzwiowe MINI One:

75 kW (102 KM), 0 – 100 km/h w 10,3 s (10,3 s), prędkość maksymalna: 193 km/h (193 km/h), zużycie paliwa: 6,0 – 5,4 l/100 km (6,1 – 5,5 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 136 – 123 g/km (138 – 124 g/km) (WLTP).

3-drzwiowe MINI Cooper:

100 kW (136 KM), 0 – 100 km/h w 8,2 s (8,1 s), prędkość maksymalna: 210 km/h (210 km/h), zużycie paliwa: 6,1 – 5,5 l/100 km (6,1 – 5,5 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 138 – 124 g/km (138 – 124 g/km) (WLTP).

3-drzwiowe MINI Cooper S:

131 kW (178 KM), 0 – 100 km/h w 6,7 s (6,6 s), prędkość maksymalna: 235 km/h (235 km/h), zużycie paliwa: 6,7 – 6,2 l/100 km (6,4 – 5,8 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 151 – 140 g/km (144 – 132 g/km) (WLTP).

5-drzwiowe MINI One First:

55 kW (75 KM), 0 – 100 km/h w 13,9 s, prędkość maksymalna: 172 km/h, zużycie paliwa: 5,9 – 5,4 l/100 km (WLTP), emisja CO2: 135 – 124 g/km (WLTP).

5-drzwiowe MINI One:

75 kW (102 KM), 0 – 100 km/h w 10,6 s (10,6 s), prędkość maksymalna: 192 km/h (192 km/h), zużycie paliwa: 6,1 – 5,5 l/100 km (6,2 – 5,5 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 138 – 124 g/km (140 – 126 g/km) (WLTP).

5-drzwiowe MINI Cooper:

100 kW (136 KM), 0 – 100 km/h w 8,4 s (8,3 s), prędkość maksymalna: 207 km/h (207 km/h), zużycie paliwa: 6,1 – 5,5 l/100 km (6,2 – 5,6 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 139 – 126 g/km (140 – 126 g/km) (WLTP).

5-drzwiowe MINI Cooper S:

131 kW (178 KM), 0 – 100 km/h w 6,8 s (6,7 s), prędkość maksymalna: 235 km/h (235 km/h), zużycie paliwa: 6,8 – 6,2 l/100 km (6,5 – 5,9 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 154 – 141 g/km (147 – 134 g/km) (WLTP).

W MINI Cabrio oferowane są trzy silniki:

MINI One Cabrio:

75 kW (102 KM), 0 – 100 km/h w 11,0 s, prędkość maksymalna: 190 km/h, zużycie paliwa: 6,3 – 5,8 l/100 km (WLTP), emisja CO2: 143 – 133 g/km (WLTP).

MINI Cooper Cabrio:

100 kW (136 KM), 0 – 100 km/h w 8,8 s (8,7 s), prędkość maksymalna: 206 km/h (205 km/h), zużycie paliwa: 6,4 – 5,9 l/100 km (6,4 – 5,9 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 144 – 134 g/km (146 – 135 g/km) (WLTP).

MINI Cooper S Cabrio:

131 kW (178 KM), 0 – 100 km/h w 7,1 s (6,9 s), prędkość maksymalna: 230 km/h (230 km/h), zużycie paliwa: 6,9 – 6,5 l/100 km (6,6 – 6,2 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 157 – 148 g/km (151 – 141 g/km) (WLTP).

Ponadto oferowane są:

MINI Cooper SE:

135 kW (184 KM), 0 – 100 km/h w 7,3 s, prędkość maksymalna: 150 km/h, zużycie paliwa: 17,6 – 15,2 kWh/100 km (WLTP), emisja CO2: 0 g/km, zasięg: 203 – 234 km (WLTP).

MINI John Cooper Works:

170 kW (231 KM), 0 – 100 km/h w 6,3 s (6,1 s), prędkość maksymalna: 246 km/h (246 km/h), zużycie paliwa: 7,1 – 6,8 l/100 km (6,9 – 6,6 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 161 – 155 g/km (157 – 150 g/km) (WLTP).

MINI John Cooper Works Cabrio:

170 kW (231 KM), 0 – 100 km/h w 6,6 s (6,5 s), prędkość maksymalna: 242 km/h (241 km/h), zużycie paliwa: 7,4 – 7,1 l/100 km (7,1 – 6,9 l/100 km) (WLTP), emisja CO2: 167 – 161 g/km (162 – 156 g/km) (WLTP).

(Wartości w nawiasach dotyczą pojazdów z automatyczną skrzynią biegów.)

Nowa definicja gokartowych właściwości jezdnych: adaptacyjny układ jezdny z  optymalnym balansem między dynamiką a  komfortem jazdy.

Spontaniczny przyrost mocy silników, precyzyjny układ kierowniczy, mocne hamulce oraz ukierunkowane na dynamiczną jazdę zestrojenie resorowania i amortyzacji składają się na niezwykłą zwinność prowadzenia MINI. Nowa, po raz pierwszy dostępna w modelach MINI wersja adaptacyjnego układu jezdnego zapewnia nową definicję typowych dla marki gokartowych właściwości jezdnych. Dzięki zastosowaniu selektywnej częstotliwościowo amortyzacji udało się tu bowiem uzyskać optymalny balans między sportowym charakterem a komfortem jazdy. Dodatkowy zawór umieszczony po stronie odbicia realizuje przy tym funkcję niwelowania występujących nagle skoków ciśnienia w obrębie amortyzatora. Dostosowanie siły amortyzacji następuje w przeciągu 50-100 milisekund. W zależności od sytuacji jezdnej oraz właściwości nawierzchni możliwa jest redukcja siły amortyzacji nawet o 50 procent. Pozwala to znacząco zwiększyć komfort jazdy oraz stateczność MINI podczas niwelowania lekkich nierówności jezdni przy zachowaniu sportowej charakterystyki amortyzacji, np. podczas skręcania. Innowacyjna technologia amortyzacji jest dostępna do wszystkich wariantów modelowych za wyjątkiem MINI One First, MINI One oraz MINI Cooper SE.

MINI Cooper SE jest standardowo wyposażone w elektryczny hamulec postojowy. Jest on włączany i wyłączany przyciskiem na konsoli środkowej i dostępny w połączeniu ze skrzynią automatyczną, opcjonalnym pakietem systemów asystujących kierowcy i przynajmniej 17-calowymi obręczami kół ze stopów lekkich również w innych wariantach modelowych za wyjątkiem MINI One First.

Zawsze bezpiecznie na właściwym kursie: system ostrzegania przed zjechaniem z  pasa ruchu.

Dostępny jako wyposażenie dodatkowe do 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI oraz MINI Cabrio pakiet systemów asystujących kierowcy o rozszerzonym zakresie funkcji zapewnia maksimum komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Będący częścią tego opcjonalnego pakietu nowy system ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu pomaga kierowcy bezpiecznie utrzymywać obrany kurs przy prędkościach od 70 do 210 km/h. Aby uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, system rejestruje oznakowanie poziome na krawędziach jezdni i za pomocą wibracji koła kierownicy sygnalizuje kierowcy niebezpieczeństwo zjechania z pasa ruchu.

Jeszcze bardziej komfortowe utrzymywanie prędkości i  odstępu: nowy aktywny regulator prędkości teraz z  funkcją Stop & Go.

Analiza obrazu z kamery przedniej umożliwia również działanie innego systemu wspomagającego kierowcę, po raz pierwszy dostępnego w 3-drzwiowym MINI, 5-drzwiowym MINI oraz MINI Cabrio. Nowy pakiet systemów asystujących kierowcy plus zawiera aktywny regulator prędkości, który w połączeniu ze skrzynią automatyczną oferuje teraz również funkcję Stop & Go. System automatycznie utrzymuje zadaną prędkość jazdy oraz wybierany przez kierowcę w czterech stopniach odstęp od poprzedzającego pojazdu. W celu dostosowywania prędkości i odstępu do bieżącej sytuacji na drodze system wykorzystuje dane rejestrowane przez kamerę umieszczoną w górnej części szyby przedniej.

Połączona regulacja prędkości i odstępu może być używana w zakresie prędkości od 30 do 140 km/h. W razie potrzeby system może wyhamować pojazd aż do całkowitego zatrzymania. W celu ponownego ruszenia z miejsca wystarczy wówczas krótkie naciśnięcie pedału gazu.

Większe możliwości indywidualizacji dzięki nowym pakietom wyposażenia.

Nowa struktura oferty pakietów wyposażenia stwarza optymalne warunki dla docelowej indywidualizacji 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI oraz MINI Cabrio. Pozwala klientowi w prosty i spójny sposób uzupełnić rozszerzone wyposażenie standardowe MINI o preferowane przez niego opcje. Pakiety wykończeniowe odznaczają się przede wszystkim oryginalnymi i harmonijnie do siebie dopasowanymi cechami stylistycznymi – zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu pojazdu. Przejrzysta oferta pakietów wyposażenia umożliwia ponadto spełnianie indywidualnych życzeń klientów w zakresie komfortu, systemów wspomagających kierowcę, obsługi i łączności sieciowej. Do tego dochodzi jeszcze ograniczona liczba pojedynczych opcji wyposażenia, przewidzianych do końcowej, zgodnej z osobistym stylem klienta konfiguracji pojazdu.

Dostępne jako uzupełnienie obszernego wyposażenia standardowego MINI pakiety wykończeniowe obejmują każdorazowo również opcjonalne oświetlenie ambientowe oraz tryby jazdy MINI. Pakiet Classic Trim zawiera poza tym także szczególnie atrakcyjne lakiery zewnętrzne i obręcze kół ze stopów lekkich, a także fotele sportowe obite połączeniem tkaniny i skóry w kolorze Black Pearl i Carbon Black oraz powierzchnie wewnętrzne w wariancie Piano Black.

Więcej frajdy z jazdy oraz bardziej sportowy wizerunek oferuje pakiet John Cooper Works Trim, który jest dostępny we wszystkich wariantach modelowych z wyjątkiem MINI One First i MINI Cooper SE. Obejmuje on specjalny zestaw lakierów zewnętrznych, pakiet aerodynamiczny John Cooper Works, opcjonalne elementy zewnętrzne w kolorze Piano Black oraz 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich w czarnej stylistyce Track Spoke lub 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich w stylistyce Circuit Spoke do modeli MINI John Cooper Works i MINI John Cooper Works Cabrio. W skład pakietu John Cooper Works Trim wchodzi również adaptacyjny układ jezdny. We wnętrzu frajdę z jazdy wzmagają fotele sportowe John Cooper Works w tapicerce z Dinamiki i skóry w kolorze Carbon Black, kierownica obszyta skórą Nappa z logo John Cooper Works, powierzchnie wewnętrzne w wariancie Piano Black, listwy progowe John Cooper Works, antracytowa podsufitka oraz nakładki na pedały ze stali szlachetnej.

Z kolei dzięki pakietowi MINI Yours Trim samochód zyskuje szczególnie stylowy wygląd, a to dzięki wysokiej klasy lakierom zewnętrznym i logotypom MINI Yours na słupku B lub C 3-drzwiowego MINI i 5-drzwiowego MINI, a także dzięki 18-calowym obręczom kół ze stopów lekkich w stylistyce MINI Yours British Spoke lub też 17-calowym obręczom kół ze stopów lekkich w stylistyce Roulette Spoke do MINI Cooper SE. Ekskluzywną atmosferę we wnętrzu zapewniają fotele sportowe obite skórą MINI Yours Lounge w kolorze Carbon Black, kierownica obita skórą Nappa z logo MINI Yours, antracytowa podsufitka, dywaniki MINI Yours oraz powierzchnie wewnętrzne w nowym wariancie MINI Yours Aluminium. Pakiet MINI Yours Trim jest oferowany do wszystkich wariantów modelowych za wyjątkiem MINI One First.

Wyłącznie do elektrycznego MINI Cooper SE oferowany jest za to pakiet Electric Trim. Obejmuje on metalizowany lakier zewnętrzny w kolorze White Silver w połączeniu z czarnym dachem i żółtymi obudowami lusterek zewnętrznych, a także 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich w stylistyce Electric Power Spoke, tapicerkę skórzaną Cross Punch w kolorze Carbon Black, kierownicę obitą skórą Nappa z logo MINI Electric oraz antracytową podsufitkę.

Opcjonalne funkcje z zakresu komfortu, systemów wspomagających kierowcę oraz łączności sieciowej są zawarte w nowo zestawionych pakietach wyposażenia. I tak przykładowo nowy pakiet Komfort zawiera klimatyzację automatyczną, podłokietnik środkowy, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne, pakiet lusterek zewnętrznych oraz pakiet schowków. Z kolei pakiet Komfort Plus obejmuje dodatkowo dostęp komfortowy oraz ogrzewanie foteli i kierownicy.

Pakiet systemów asystujących kierowcy oprócz systemu Park Distance Control z czujnikami parkowania z tyłu pojazdu i kamerą cofania obejmuje także regulator prędkości z funkcją hamowania oraz system asystujący kierowcy z nową funkcją ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu. Natomiast pakiet systemów asystujących kierowcy plus zawiera dodatkowo asystenta parkowania i aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go.

Nowy system obsługi z  nowoczesną grafiką i  dodatkowymi funkcjami łączności sieciowej.

Zaawansowany system obsługi 3-drzwiowego MINI, 5-drzwiowego MINI oraz MINI Cabrio odznacza się nową grafiką i rozszerzonymi możliwościami wyboru oraz sterowania funkcjami pojazdu, systemem audio, zestawem głośnomówiącym, nawigacją i aplikacjami. Prezentacja informacji w postaci symboli i białego tekstu na nowych, kolorowych tłach sprawia wrażenie szczególnie nowoczesnej i zaawansowanej.

Wybrane pozycje menu wyświetlane są w postaci widżetów „Live Widgets” i mogą być wywoływane przez przesunięcie palcem po ekranie dotykowym, co powoduje ich wyświetlenie w powiększonej formie pośrodku wyświetlacza. Sprawia to, że treści są prezentowane jeszcze bardziej dynamicznie, a ich obsługa jest jeszcze bardziej intuicyjna.

Zaawansowane funkcje łączności sieciowej oraz funkcje audio i nawigacyjne zebrano w trzech kolejnych pakietach wyposażenia, z których każdy kolejny rozszerza ten poprzedni. W skład pakietu Connected Media wchodzą wielofunkcyjny wyświetlacz wskaźników, MINI Connected, ConnectedDrive oraz Usługi Zdalne. Pakiet Connected Navigation obejmuje dodatkowo system nawigacyjny MINI z usługą Real Time Traffic Information oraz obsługą Apple CarPlay. Z kolei w pakiecie Connected Navigation Plus do powyższego dochodzą jeszcze funkcje MINI Connected XL, usługi Concierge, wyświetlacz MINI Head-Up oraz system telefoniczny z ładowaniem bezprzewodowym.

Bądź zawsze w  kontakcie ze swoim MINI: nowa aplikacja MINI.

Nowa aplikacja MINI zapewnia zaawansowane i zorientowane na cyfrowy styl życia wrażenia użytkownika. Dzięki niej kierowca może w każdej chwili skontaktować się ze swoim MINI, aby przykładowo uzyskać informacje o stanie pojazdu lub przygotować kolejny wyjazd. Aplikacja MINI, którą aktualnie można bezpłatnie pobrać ze sklepów Google Play i Apple App Store w 30 europejskich krajach i Korei Południowej, służy jako uniwersalny interfejs między smartfonem lub innymi osobistymi urządzeniami końcowymi a pojazdem. Odświeżona stylistyka i nowe funkcje optymalizują jej użytkowanie.

Istnieje przy tym możliwość zdalnego odczytu informacji o poziomie napełnienia zbiornika paliwa lub naładowania akumulatora pojazdu. Usługi zdalne umożliwiają lokalizowanie MINI oraz ryglowanie i odryglowywanie jego drzwi. Poza tym możliwe jest przesyłanie celów nawigacyjnych np. ze smartfona bezpośrednio do samochodu. Aplikacja MINI umożliwia też szczególnie wygodne umawianie wizyt w serwisie. Kolejnym elementem aplikacji MINI są specjalne usługi MINI Electric. Umożliwiają one na przykład zdalne sterowanie procesem ładowania oraz – w zależności od pory roku – ogrzewaniem postojowym lub klimatyzacją postojową w MINI Cooper SE. Do połowy 2021 roku aplikacja MINI będzie dostępna w ponad 40 krajach i 23 językach.

Źródło: BMW

Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *