Strona poświęcona motoryzacji

Aby uczcić 25. rocznicę powstania RS 4, Audi wprowadza na rynek model specjalny – Audi RS 4 Avant edition 25 years*. Jako flagowy sportowiec z serii A4, może on poszczycić się imponującą dynamiką jazdy. Do Audi RS4** Sport nawiązują ekskluzywne detale zewnętrzne i wewnętrzne oraz ikoniczny żółty lakier Imola. Również Audi RS 5 Sportback performance edition* otrzyma jednostkę o mocy zwiększonej o 15 kW (20 KM). Oba modele są limitowane do 250 egzemplarzy każdy.

Prezentując w latach 90. Avant RS2 oraz S6 plus, Audi stworzyło koncepcję sportowego kombi. Jednak pierwszym modelem RS firmy quattro GmbH (obecnie: Audi Sport GmbH) było RS4** Avant generacji B5 z 1999 roku. W porównaniu do Audi S4 wyróżniało się poszerzonym nadwoziem i opracowanym we współpracy z Cosworthem 6-cylindrowym silnikiem biturbo o pojemności 2,7 litra, który osiągał imponującą w tamtym czasie moc 280 kW (380 KM). Najbardziej sportowa wersja pierwszej generacji RS 4 trafiła na rynek w 2001 roku – to RS4** Sport. Do jej znaków szczególnych należały: dodatkowo obniżone zawieszenie, kubełkowe fotele, sportowy układ wydechowy i zamszowa kierownica. Nowe RS 4 Avant edition 25 years* nawiązuje do pamiętnego designu tego samochodu jako najbardziej sportowe wydanie obecnej serii B9.

Silnik: przyrost mocy o 15 kW (20 KM)

Fascynujące osiągi specjalnej edycji zapewniają udoskonalenia w konstrukcji jednostki napędowej i zawieszenia oraz nowe koła. Silnik V6 biturbo w nowym RS 4 Avant edition 25 years (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,9; emisje CO2 w cyklu łączonym w g /km: 224–225, klasa CO2: G) generuje moc 346 kW (470 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 600 Nm.

W porównaniu z RS 4 Avant (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,6–10,1; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 217–229, klasa CO2: G) oznacza to przyrost o 15 kW (20 KM). Nowy szczytowy model tej serii przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy, czyli o 0,4 sekundy szybciej niż RS 4 Avant (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,6–10,1; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 217–229, klasa CO2: G). Samochód rozwija prędkość maksymalną 300 km/h, a standardowy ceramiczny układ hamulcowy RS zapewnia mu znakomite opóźnienia. Sportowy układ wydechowy RS plus z końcówkami wykończonymi w matowej czerni generuje intensywny dźwięk.

Zawieszenie: wyostrzone z myślą o zapewnieniu optymalnej dynamiki

Audi RS 4 Avant edition 25 years* jest standardowo wyposażone w zawieszenie sportowe RS pro – ręcznie regulowane gwintowane zawieszenie, które zapewnia idealne połączenie dynamiki i komfortu. Dzięki temu jubileuszowy model ma o 10 milimetrów niższy prześwit niż RS 4 Avant*. Co więcej, klienci mogą ręcznie zmniejszyć go o dodatkowe 10 milimetrów; w rezultacie finalny prześwit może być nawet o 20 milimetrów niższy niż w modelu seryjnym. Samochód jest również wyposażony w sportowy mechanizm różnicowy quattro, który zapewnia większą zwinność prowadzenia i kieruje więcej momentu obrotowego na tylne koła, windując przyjemność z jazdy, szczególnie w trybie jazdy dynamic. Zaktualizowane oprogramowanie jednostki sterującej skrzyni biegów skutkuje krótszymi czasami zmiany przełożeń i zauważalnie szerszą rozpiętością charakterystyki pomiędzy różnymi trybami jazdy.

Audi RS 4 Avant edition 25 years* wyróżnia się również zwiększeniem ujemnego pochylenia kół przedniej osi (tzw. negatywem) do 2 stopni. Ponadto zastosowano tu sztywniejsze wahacze. Rezultat: dodatkowa przyczepność i jeszcze lepsze prowadzenie przy wyższych prędkościach w zakrętach. Solidnie zamocowana rama pomocnicza tylnej osi zapewnia precyzyjniejsze sprzężenie zwrotne zawieszenia i, generalnie, większą dynamikę. Efekt ten dodatkowo wzmacnia udoskonalony mechanizm różnicowy Torsen.

Obręcze i opony: najwyższa wydajność w każdych warunkach

Aby przenieść całą tę siłę napędową na drogę, RS 4 Avant edition 25 years* jest standardowo zaopatrzone w opony o wysokich osiągach Pirelli P Zero Corsa przeznaczone do użytku na otwartych drogach i na torze wyścigowym. Opony są zamontowane na maszynowo wykończonych 20-calowych obręczach z lekkiego stopu w matowym kolorze Palladium. Kute felgi znane z RS 4 Avant* wyposażonego w pakiet competition zostały zoptymalizowane pod względem masy, a ich wzornictwo dodatkowo akcentuje intensywne frezowanie. Ponadto, aby podkreślić sportowy charakter, zmodyfikowane ich odsadzenie (ET) – z 22 na 18.

Klienci otrzymują również drugi zestaw kół z felgami oraz wyposażonymi w czujniki oponami Pirelli P Zero Trofeo RS typu semislick i systemem Pirelli Track Adrenaline od partnera Audi. Ogumienie to zostało zaprojektowane specjalnie na tor wyścigowy i jest dostępne na ekskluzywnych 20-calowych obręczach z lekkiego stopu w kolorze matowej czerni.

Dzięki specjalnej mieszance i asymetrycznemu bieżnikowi opony Pirelli P Zero Trofeo RS zapewniają wyjątkową trakcję na suchej nawierzchni – to zasługa zwiększonej przyczepności bocznej i lepszej stabilności kierunkowej. Ekskluzywny system Track Adrenaline obejmuje zaawansowane czujniki w oponach, które w czasie rzeczywistym dostarczają kierowcy informacji o ciśnieniu i temperaturze ogumienia, a także wydajną jednostkę sterującą oraz dedykowaną aplikację na telefon, obsługującą Apple Car Play i Android Auto. Dzięki Pirelli Track Adrenaline klient może na bieżąco odbierać informacje i zalecane działania w celu optymalnego zarządzania oponami na torze wyścigowym.

Jeszcze jedna atrakcja: oprócz opon semislick Pirelli P Zero Trofeo RS i systemu Pirelli Track Adrenaline nabywcy otrzymują parę rękawiczek Alpinestars do użytku torowego. Zaprojektowane na potrzeby specjalnej edycji, rękawiczki nawiązują do jej wzornictwa żółtymi akcentami.

Design: hołd złożony RS4** Sport (B5)

Aby upamiętnić lakier RS4** Sport, również nowa edycja jest dostępna w żółtym odcieniu Imola. Nabywcy mają do wyboru także lakiery szary Nardo i czarny Mythos.

Szeroka gama ekskluzywnych cech designu czyni RS 4 Avant edition 25 years naprawdę wyjątkowym. Na przykład listwy wokół bocznych szyb wykończono w kolorze błyszczącej czerni. Właśnie w tej edycji po raz pierwszy zastosowano czarne wstawki w tylnych lampach. Również pierścienie Audi oraz napisy mają czarny kolor i lśniące wykończenie, a reflektory Matrix LED otrzymały przyciemnione ramki, charakterystyczne dla rodziny RS. Relingi dachowe zostały usunięte, aby nadać autu jeszcze bardziej spłaszczoną, sportową sylwetkę. Standardowe wyposażenie obejmuje przyciemniane tylne szyby.

Unikalny akcent: na szybach pomiędzy słupkami C i D wygrawerowano napis „RS 4 edition 25 years”. Specjalnie dla tej edycji zaprojektowano pakiet stylistyczny Carbon matte, obejmujący przednie prowadnice powietrza, boczne klapy i poszerzenia osłon progów, a także element dyfuzora oraz obudowy lusterek bocznych wykończone matowym włóknem węglowym.

Wnętrze z żółtymi przeszyciami ozdobnymi przywodzi na myśl kombinację czarnej skóry i żółtej Alcantary z RS4** Sport z 2001 roku. Po raz pierwszy na dywanikach umieszczono logo RS 4, a tradycyjnie czerwony romb Audi Sport i czarny napis RS w nowej edycji również mają kolor żółty. Obręcz kierownicy, wykończone skórą podłokietniki na drzwiach, konsola środkowa obszyta czarną Alcantarą oraz mieszek dźwigni zmiany przełożeń otrzymały przeszycia w tym samym odcieniu. Fotele kubełkowe RS z przeszyciami tworzącymi strukturę plastra miodu i oparciami z włókna węglowego pokrywa imponująca tapicerka łącząca czarną skórę z mikrofibrą Dinamica oraz kontrastową żółtą nicią. Bezpośrednio pod zagłówkami znajdują się napisy „RS 4” w tym samym kolorze. Z kole oznaczenia na listwach progowych i LED-owa projekcja logo RS widoczna na nawierzchni po otwarciu drzwi są białe.

Numer danego egzemplarza, od 1 do 250, wskazuje matowy napis na konsoli środkowej. Klienci, którzy zakupią RS 4 Avant edition 25 years*, za pośrednictwem MMI mogą wybrać białe tło obrotomierza i prędkościomierza – to hołd dla Audi Avant RS2 z 1994 roku, gdzie analogowe tarcze początkowo były w kolorze białym. Funkcja Launch Control, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał przyspieszenia RS 4 Avant edition 25 years*, sygnalizuje idealny moment ruszenia z miejsca za pomocą ikon sygnalizacji świetlnej.

Zgodnie z koncepcją dziedzictwa marki spod znaku klienci mogą wybrać ekskluzywną opcję zamówienia u swojego partnera Audi zamszowej, spłaszczonej u dołu kierownicy Audi z oznaczeniem na godzinie 12. Wyróżniają ją żółte przeszycia ozdobne. Także górna sekcja dźwigni zmiany przełożeń jest wykończona czarnym zamszem. Cena wynosi 2270 euro. Audi zaleca używanie tej kierownicy w rękawiczkach.

Ekskluzywny chronograf, dopasowany do specjalnej edycji

Równolegle z premierą Audi RS 4 Avant edition 25 years* w kolekcji Audi debiutuje czasomierz Chronograph RS 4 Avant edition 25 years. W wielu detalach nawiązuje on do designu samochodu – ma na przykład tarczę z włókna węglowego i żółte detale, takie jak logo RS 4, wskazówka stopera i kontrastowe przeszycia na skórzanym pasku. Podobnie jak model specjalny, zegarek jest limitowany do 250 sztuk.

Najmocniejsze Audi RS 5: performance edition* o mocy 346 kW (470 KM)

Również RS 5 otrzymuje wzmocniony silnik: jednostka V6 biturbo w nowym Audi RS 5 Sportback performance edition (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,7–9,8; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 220–222, klasa CO2: G) osiąga moc 346 kW (470 KM) i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. W porównaniu z RS 5 Sportback (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,5–10,0; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 215–226, klasa CO2: G) oznacza to przyrost o 15 kW (20 KM). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,7 sekundy, o 0,2 sekundy krócej niż w przypadku RS 5 Sportback (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,5–10,0; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 215–226, klasa CO2: G). Prędkość maksymalna samochodu wynosi 300 km/h.

Także Audi RS 5 Sportback performance edition* jest standardowo wyposażone w sportowe zawieszenie RS pro wraz z dynamicznym układem kierowniczym i udoskonalonym mechanizmem różnicowym typu Torsen.

Produkcja

RS 4 Avant edition 25 years*, budowane we współpracy z Audi Exclusive, zjeżdża z linii w Ingolstadt obok A4, S4 i RS 4. Włączenie tej limitowanej edycji specjalnej do regularnej produkcji podkreśla elastyczność fabryki.

Wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji modeli wymienionych powyżej:

Audi RS 4 Avant
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,6–10,1;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 217–229
Audi RS 4 Avant edition 25 years
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,9;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 224–225
Audi RS 5 Sportback
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,5–10,0;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 215–226
Audi RS 5 Sportback performance edition
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,7–9,8;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 220–222

* Zbiorcze wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji wszystkich modeli wymienionych i dostępnych na rynku niemieckim można znaleźć na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.
** W przypadku pierwszego modelu RS 4 z serii B5 (1999–2001) „RS4” pisano bez spacji. Zmieniło się to wraz z premierą RS 6 z serii C5 w 2002 roku.

Źródło; Audi


Nowości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

    Licznik odwiedzin

    • 0
    • 54
    • 42
    • 1 231 503
    • 186 106