· Najnowszy rok modelowy: wizualne i techniczne udoskonalenia Klasy
· Inteligentne wsparcie: fabrycznie montowany system automatycznej zmiany pasa ruchu
(ALC – Automatic Lane Change)
· Troska o detal: szeroka oferta opcji personalizacji MANUFAKTUR
· Najwyższy poziom ochrony cywilów: zmiany także w modelu GUARD
Mercedes-Benz Klasy S rozpoczyna nowy rok modelowy w gruntownie zmodernizowanym wydaniu. Najnowsze warianty można już zamawiać. Do wyboru są dwa nowe lakiery nadwozia: srebrny verde metalik oraz aksamitny brąz metalik. Bogate wyposażenie standardowe uzupełniają komfortowe przednie zagłówki z dodatkowymi poduszkami. Mercedes-Benz dokonał też dalszej optymalizacji interfejsu systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ofertę strumieniowego przesyłania wideo poszerza najnowocześniejsza usługa RIDEVU od Sony Pictures Entertainment (SPE). Na żądanie użytkownicy mogą strumieniowo odbierać treści SPE bezpośrednio w Klasie S.
Wraz z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC – Automatic Lane Change) Mercedes-Benz także
w Europie oferuje teraz kolejny stopień rozwoju systemów wspomagających na poziomie 2 SAE. Funkcja ta jest dostępna na drogach o infrastrukturze zbliżonej do autostradowej (na przykład ze strukturalnym oddzieleniem jezdni) i należy do fabrycznej specyfikacji Klasy S z roku modelowego 2024.
Wszystkie aktualizacje dotyczą także opancerzonej wersji luksusowego modelu – S 680 GUARD 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 20,0 l/100 km; emisje CO₂ w cyklu łączonym: 453 g/km; WLTP). Klasa ochrony VPAM VR10 dla całego samochodu sprawia, że spełnia on najwyższy poziom testów balistycznych dla pojazdów cywilnych, a ponadto cechuje się wyjątkową odpornością w razie eksplozji.
MANUFAKTUR: bogaty program personalizacji i ręczna produkcja
MANUFAKTUR – tak nazywa się program personalizacji Mercedes-Benz, którego oferta sięga od ekskluzywnych lakierów nadwozia po wyszukane opcje wykończenia
i wyposażenia wnętrza. Szczególnie imponująca liczba opcji MANUFAKTUR jest dostępna właśnie dla Klasy S. Portfolio obejmuje w tym przypadku łącznie 12 lakierów MANUFAKTUR i 5 tonacji kolorystycznych wnętrza MANUFAKTUR. Za realizację prac, które są wykonywane ręcznie, wyłącznie przy użyciu najwyższej jakości materiałów, odpowiada starannie przeszkolony zespół MANUFAKTUR w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen. W rezultacie klienci otrzymują samochód o szczególnej wartości, zbudowany zgodnie z ich osobistymi gustami i preferencjami.
Zakład MANUFAKTUR w Sindelfingen z najwyższą starannością produkuje ekskluzywne, spersonalizowane
i indywidualne elementy wyposażenia wnętrza. Nie ma tu miejsca na tradycyjną produkcję na linii montażowej; elementy są w większości wykonane ręcznie.
Oprócz zdefiniowanego programu MANUFAKTUR dla poszczególnych serii modelowych i edycji specjalnych spełniane są również szczególne życzenia klientów.
Factory 56 – wzorzec dla wszystkich fabryk samochodów osobowych Mercedes-Benz
Wszystkie warianty Klasy S, w tym hybrydy i Mercedes-Maybach Klasy S, a także EQS, zjeżdżają z linii produkcyjnej zakładów Factory 56. Stopień ich elastyczności, cyfryzacji i wydajności urzeczywistnia przyszłość produkcji samochodów Mercedes-Benz.
Nowe modele i warianty układów napędowych są szybko integrowane z obecną linią produkcyjną – co dowodzi wysokiego poziomu elastyczności i wydajności fabryki Factory 56. Podstawą produkcji jest tu cyfrowy ekosystem MO360, którego strategia cyfryzacji koncentruje się na personelu. Cel: zapewnić ponad 1500 pracownikom najlepsze możliwe wsparcie w ich codziennej pracy.
Poszerzony zakres wyposażenia standardowego i nowe funkcje wspomagające kierowcę: co nowego
w najnowszym roku modelowym Klasy S?
· RIDEVU od Sony Pictures Entertainment rozszerza ofertę strumieniowego przesyłania wideo
· Komfortowe przednie zagłówki z dodatkowymi poduszkami – teraz w standardzie
· Aktualizacja obejmuje także opancerzoną wersję luksusowego modelu
Mercedes-Benz Klasy S rozpoczyna nowy rok modelowy od udoskonaleń wizualnych i technicznych. Najnowsze wydanie luksusowego modelu można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze dotrą do partnerów handlowych pod koniec lipca (Europa), sierpnia (Stany Zjednoczone) i we wrześniu (Chiny). Do wyboru są dwa nowe lakiery nadwozia: srebrny verde metalik oraz aksamitny brąz metalik. Bogaty zakres wyposażenia standardowego uzupełniają komfortowe przednie zagłówki z dodatkowymi poduszkami.
Mercedes-Benz poszerza swoją ofertę strumieniowego przesyłania wideo poprzez integrację najnowocześniejszej usługi RIDEVU firmy Sony Pictures Entertainment (SPE). RIDEVU zapewnia klientom dostęp do różnorodnej oferty wideorozrywki bezpośrednio w samochodzie. Pozwala przy tym użytkownikom
na zaawansowane sterowanie i korzystanie z funkcji zaprojektowanych specjalnie do użytku w aucie. Umożliwiają one wygodne przesyłanie strumieniowe treści SPE na żądanie. RIDEVU obejmuje wyselekcjonowaną bibliotekę filmów, wzbogacając pakiet rozrywkowy dla klientów Mercedes-Benz.
Producent luksusowych aut ze Stuttgartu dodatkowo zoptymalizował interfejs użytkownika MBUX: sugestie dotyczące wspomagania parkowania są teraz zlokalizowane w menu w bardziej intuicyjnej formie. Usługa wstępnej instalacji cyfrowego klucza do samochodu Mercedes me, która jest już dostępna w Europie, będzie
w przyszłości oferowana także w USA i Kanadzie. Co więcej, z preinstalacji będzie można korzystać
na kompatybilnych urządzeniach opartych na systemie Android.
Kolejną nowością w Klasie S jest przypomnienie o obecności pasażerów. Może to zwrócić uwagę na osoby, które pozostały z tyłu pojazdu, zwłaszcza dzieci. Funkcja aktywuje się i dezaktywuje automatycznie po otwarciu tylnych drzwi na dłuższy czas, przy założeniu, że do samochodu weszły osoby i znajdują się one na jednym
z tylnych siedzeń.
Wraz z funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC – Automatic Lane Change) Mercedes-Benz także
w Europie oferuje teraz kolejny stopień rozwoju systemów wspomagających na poziomie 2 SAE. Funkcja ta jest dostępna na drogach o infrastrukturze zbliżonej do autostradowej (na przykład ze strukturalnym oddzieleniem jezdni) i należy do fabrycznej specyfikacji Klasy S z roku modelowego 2024.
Automatyczna zmiana pasa ruchu stanowi element Aktywnego asystenta monitorowania odległości DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, samochód może sam zainicjować zmianę pasa ruchu. Gdy radar rozpozna wystarczającą ilość wolnej przestrzeni i wykryje oznaczenia pasa ruchu, może w pełni automatycznie wyprzedzić poprzedzający pojazd, który porusza się wolniej. Warunkiem jest droga przypominająca autostradę, z co najmniej dwoma pasami ruchu
i ograniczeniem prędkości, oraz egzemplarz Klasy S wyposażony w nawigację MBUX. Do przeprowadzenia automatycznej zmiany pasa ruchu system nie wymaga dalszej interwencji kierowcy. Odpowiedzialność za kontrolę nad pojazdem pozostaje jednak po stronie kierowcy, dlatego przez cały czas musi on monitorować proces zmiany pasa ruchu. Mercedes-Benz oferuje już automatyczną zmianę pasa ruchu ALC w niektórych swoich modelach w USA i Kanadzie.
Od premiery obecnej generacji w grudniu 2020 r. Mercedes-Benz stale rozwija Klasę S i poszerza możliwości jej personalizacji w ramach programu MANUFAKTUR. Poprzednie udoskonalenia produktu obejmują na przykład intuicyjny interfejs użytkownika MBUX z warstwą zerową (ang. Zero Layer) oraz technologię Dolby Atmos, która zapewnia najwyższą jakość dźwięku. Standardem jest teraz centralny wyświetlacz OLED, podobnie jak zestaw MBUX Entertainment Plus. Oprócz usług strumieniowego przesyłania muzyki i radia internetowego system MBUX oferuje także strumieniowe przesyłanie wideo za pośrednictwem YouTube’a oraz RIDEVU. Pakiet personalizacji obejmuje angażujące minigry, takie jak Sudoku, klimatyczne tryby dostosowujące ustawienia wnętrza i wyświetlacze do wybranych motywów oraz rozszerzone funkcje projekcji dla egzemplarzy
z reflektorami DIGITAL LIGHT.
Opancerzona wersja z unikalną, zintegrowaną koncepcją ochrony
Wszystkie aktualizacje dotyczą także opancerzonej wersji luksusowego modelu – S 680 GUARD 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 20,0 l/100 km; emisje CO₂ w cyklu łączonym: 453 g/km; WLTP). Napędza ją silnik V12 (M279) o mocy 450 kW (612 KM).
Klasa ochrony VPAM VR10 sprawia, że S 680 GUARD spełnia najwyższy poziom testów balistycznych
dla pojazdów cywilnych w strefach przezroczystych i nieprzezroczystych, zgodnie z obowiązującymi przepisami VPAM (stowarzyszenie centrów testowych materiałów
i konstrukcji odpornych na ataki) dla ERV (pojazdy odporne na wybuchy) i BRV (pojazdy kuloodporne). Klasa S GUARD uzyskała trzy z trzech gwiazdek w teście ERV
z udziałem biozgodnego manekina (ang. biofidelic).
Zintegrowany system ochrony (iPS) obejmuje dedykowane nadwozie wykonane z elementów ochronnych. Zewnętrzna warstwa (aluminiowa) służy jako designerska powłoka i zapewnia dyskretny wygląd. Oprócz opancerzenia system iPS obejmuje zmiany w podwoziu, silniku oraz skrzyni biegów. Pozwala to uzyskać warunki obsługi możliwie najbardziej zbliżone do standardowego wariantu produkcyjnego. Dzięki tej koncepcji pasażerowie S 680 GUARD mogą cieszyć się komfortem i wygodą seryjnej Klasy S, a także niemal identycznym poczuciem przestronności. Również cykl życia pojazdów GUARD jest porównywalny z produkcją seryjną. Ponieważ są one opracowywane równolegle z modelami wytwarzanymi w znacznych liczbach, proces ten uwzględnia szerokie adaptacje niezbędne do spełnienia bardzo szczególnych wymagań stawianych Klasie S GUARD.
Najważniejsze cechy aktualnej generacji Klasy S w skrócie
Klasa S to okręt flagowy Mercedes-Benz i technologiczny pionier w wielu obszarach. Oto najważniejsze innowacje aktualnej serii 223:
· DRIVE PILOT – pierwszy na świecie system na poziomie 3 SAE z ważną międzynarodową homologacją dla warunkowo zautomatyzowanej jazdy. W określonych warunkach DRIVE PILOT przejmuje zadanie dynamicznego prowadzenia pojazdu; kierowca może wtedy zaangażować się w wykonywanie określonych czynności pobocznych. DRIVE PILOT jest dostępny dla Klasy S w Niemczech od maja 2022 r., a w amerykańskich stanach Kalifornia i Nevada – od jesieni 2023 r.
Mercedes-Benz był także jednym z pierwszych producentów samochodów, który otrzymał dopuszczenie do testów systemu w Pekinie (grudzień 2023 r.).
· Technologia oświetleniowa DIGITAL LIGHT (opcja) – każdy reflektor korzysta z modułu świetlnego
z kilkoma niezwykle mocnymi diodami LED, których światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 miliona mikroluster. DIGITAL LIGHT umożliwia między innymi prezentowanie (projektowanie) oznaczeń pomocniczych lub symboli ostrzegawczych na nawierzchni przed autem.
· Skrętna tylna oś (opcja) zmniejsza promień skrętu Klasy S nawet o dwa metry. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 10 stopni.
· Aktywne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL (opcja) może indywidualnie regulować siłę sprężyn
i amortyzatorów dla każdego koła, przeciwdziałając w ten sposób nie tylko pionowym ruchom nadwozia, ale także nurkowaniu i przysiadaniu. W połączeniu
z systemem ROAD SURFACE SCAN i funkcją pokonywania zakrętów CURVE zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL zapewnia wyjątkowy poziom komfortu. W przypadku nieuchronnego uderzenia w bok może również unieść nadwozie Klasy S w ciągu kilku dziesiątych sekundy (funkcja PRE-SAFE® Impulse), zmniejszając obciążenie wywierane
na podróżujących.
· W 2021 r. w Klasie S swoją premierę miała czwarta generacja napędu hybrydowego. Kierowcy mogą teraz pokonywać większość codziennych podróży, korzystając wyłącznie z trybu elektrycznego.
· Aktywne nastrojowe oświetlenie (opcja) liczy około 250 diod LED, zapewniając dodatkowy poziom oświetlenia otoczenia. Jest zintegrowane z systemami wspomagającymi prowadzenie i może wizualnie wspierać emitowane przez nie ostrzeżenia.
· Kolejnym innowacyjnym systemem ochronnym jest poduszka powietrzna w pasie bezpieczeństwa
(ang. beltbag). Ten nadmuchiwany pas bezpieczeństwa może zmniejszyć obciążenie wywierane
na klatkę piersiową pasażerów w przypadku silnego zderzenia czołowego.
Uwagi: zawartość pakietu personalizacji MBUX może ulec zmianie. Dostępność treści zależy od wersji oprogramowania i wyposażenia danego egzemplarza. Również dostępność animacji reflektorów DIGITAL LIGHT zależy od kraju.
Do działania DRIVE PILOT wymagane są następujące usługi Mercedes me connect: usługa Intelligent Drive Online i informacje o ruchu drogowym na żywo z komunikacją Car-to-X. Z usług tych można korzystać bezpłatnie przez 3 lata od aktywacji. Po upływie tego początkowego okresu usługi można przedłużyć za opłatą, pod warunkiem, że są one nadal oferowane dla odpowiedniego samochodu. Do korzystania wymagana jest rejestracja na portalu Mercedes me, akceptacja warunków korzystania z usługi Mercedes me connect i powiązanie odpowiedniego pojazdu z kontem użytkownika. Usługi można aktywować po raz pierwszy w ciągu roku od pierwszej rejestracji lub uruchomienia przez klienta – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Dostępność i wykorzystanie funkcji DRIVE PILOT na drodze szybkiego ruchu zależy od wyposażenia, rynku i obowiązujących przepisów. To, które dodatkowe zajęcia kierowcy są prawnie dopuszczalne, zależy od odpowiednich przepisów ruchu drogowego.
Jeszcze więcej indywidualności i ekskluzywności: oferta MANUFAKTUR dla Klasy S
· Wysokiej jakości ręcznie przygotowywane materiały
· Specjalne lakiery nadwozia z wykończeniem niemetalizowanym, metalizowanym lub matowym
· Pakiety wykończenia wnętrza i emblematów MANUFAKTUR
MANUFAKTUR – tak nazywa się program personalizacji Mercedes-Benz, którego oferta sięga od ekskluzywnych lakierów nadwozia po wyszukane opcje wykończenia
i wyposażenia wnętrza. Za realizację prac, które są wykonywane ręcznie, wyłącznie przy użyciu najwyższej jakości materiałów, odpowiada zespół MANUFAKTUR
w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen. W rezultacie klienci otrzymują samochód o szczególnej wartości, zbudowany zgodnie z ich osobistymi gustami i preferencjami.
Aktualnie program MANUFAKTUR dla luksusowych limuzyn Mercedes-Benz obejmuje 12 lakierów nadwozia, w tym m.in.: biel opalitu bright MANUFAKTUR, niebieski vintage MANUFAKTUR, silikonowy szary MANUFAKTUR, czerwień rubelitu metalik MANUFAKTUR, złoto Kalahari MANUFAKTUR, błękit mistyczny metalik MANUFAKTUR, grafit metalik MANUFAKTUR, oliwkowy metalik MANUFAKTUR, szarość grafitu magno MANUFAKTUR, złoto Kalahari magno MANUFAKTUR oraz biel opalitu magno MANUFAKTUR.
Szczególnie wyszukanym ozdobnym wykończeniem kabiny jest drewniany fornir o otwartych porach
z subtelnymi wstawkami z aluminium (brązowe drewno orzechowe MANUFAKTUR z aluminiowymi elementami). W ofercie znajdują się również wykończenia pokryte czarnym lakierem fortepianowym MANUFAKTUR z płynnymi liniami.
Program personalizacji wnętrza obejmuje fotele pokryte skórą nappa MANUFAKTUR Exclusive, z misternymi przeszyciami w kształcie rombów i gwiazdą Mercedesa wyhaftowaną na poduszkach zagłówków. Skórę nappa w kolorach MANUFAKTUR zastosowano również w podłokietnikach i środkowych sekcjach paneli drzwi, konsoli środkowej wraz ze środkowymi podłokietnikami oraz dolnej sekcji deski rozdzielczej. Kolejną wizytówką kabiny jest kierownica MANUFAKTUR ręcznie obszywana skórą nappa, w kolorze dopasowanym do wnętrza. Dostępna jest również kierownica MANUFAKTUR pokryta skórą nappa, bazująca na kierownicy wielofunkcyjnej wykończonej drewnem/skórą. Jej obręcz jest wykończona lakierem fortepianowym.
Wytworną atmosferę podkreślają czarne dywaniki MANUFAKTUR z długim włosiem, z wyhaftowaną gwiazdą Mercedesa i lamówką ze skóry nappa w kolorze wnętrza MANUFAKTUR. Podświetlane listwy progowe mają napis „Mercedes-Benz” oraz odpowiedni wzór Mercedes-Benz.
Oferta personalizacji wnętrza Klasy S obejmuje pięć kombinacji kolorystycznych MANUFAKTUR: yacht blue/czerń MANUFAKTUR, orzechowy brąz/czerń MANUFAKTUR, pastelowy żółty/czerń MANUFAKTUR, truflowy brąz/czerń MANUFAKTUR, głęboka biel/czerń MANUFAKTUR. Konsole środkową zdobi chromowany napis MANUFAKTUR; kursywa podkreśla przywiązanie do wysokiej jakości wykonania. To samo dotyczy wyhaftowanego napisu MANUFAKTUR na tylnej półce, którą kierowca widzi w lusterku wstecznym.
Dostępny jest również pakiet emblematów w kolorze platynowym lub złotym; poduszki zagłówków MANUFAKTUR mają wówczas wyhaftowaną gwiazdę Mercedesa
w odpowiednich kolorach. Dywaniki zdobi ten sam wzór lub, w połączeniu z linią AMG, wyhaftowane logo AMG. Dodatkowo klient otrzymuje oświetlenie podłoża we wszystkich czterech drzwiach z animowaną projekcją wzoru Mercedes-Benz.
W podobny sposób można personalizować modele Klasy S marek Mercedes-AMG i Mercedes-Maybach.
Wyrafinowane materiały i najwyższej próby wykonanie: produkcja MANUFAKTUR w Sindelfingen
· Program personalizacji MANUFAKTUR umożliwia realizację specjalnych życzeń klientów
· Indywidualne elementy wnętrza są ręcznie wytwarzane w zakładzie MANUFAKTUR
· Mercedes-Benz szkoli specjalistów ds. wykończenia wnętrz i zapewnia im dalsze podnoszenie kwalifikacji
Mercedes-Benz od zawsze oferował możliwość personalizacji pojazdów w momencie składania zamówienia. Program personalizacji MANUFAKTUR został uruchomiony w 2021 r., jako następca oferty designo, zapewniając klientom jeszcze szersze możliwości personalizacji swojego samochodu. Obejmuje on ekskluzywne elementy zewnętrzne, takie jak różne lakiery (w tym magno), oraz wysokiej jakości elementy wyposażenia wnętrza, jak specjalna tapicerka w połączeniu z elementami ozdobnymi deski rozdzielczej i paneli drzwi z drewna lub pokrytymi lakierem fortepianowym. Tak powstaje bardzo osobisty Mercedes.
Ponieważ program MANUFAKTUR oferowany dla wybranych serii modelowych spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, jest stale rozwijany. Jeśli klienci nie znajdą tego, czego szukają, mogą również omówić swoje indywidualne życzenia personalizacji z ekspertami. W zależności od tego, gdzie się znajdują, może to nastąpić u dealera Mercedes-Benz lub bezpośrednio w Sindelfingen, w tzw. Centrum Doskonałości Mercedes-Benz (Mercedes-Benz Center of Excellence). Jeśli pomysły klienta są wykonalne, powstają wręcz unikatowe pojazdy.
Zakład Mercedes-Benz MANUFAKTUR w Sindelfingen buduje ekskluzywne, spersonalizowane i indywidualne komponenty wnętrza w oparciu o najwyższe standardy. Fotele, ramy okien, lusterka kosmetyczne, podsufitki
i wiele innych elementów są tu pokrywane skórą w różnych kolorach i montowane w fabrykach na całym świecie.
W zakładzie MANUFAKTUR nie ma miejsca na klasyczną produkcję seryjną – elementy są w większości wykonywane ręcznie. Zespół liczący około 250 osób składa się
z wysoko wykwalifikowanych ekspertów
z wieloletnim doświadczeniem. Wysokiej jakości rzemiosło i wyrafinowane materiały to ich osobista pasja. Mercedes-Benz szkoli wykwalifikowanych pracowników odpowiadających za personalizację samochodów
z gwiazdą od wielu lat. Po trzyletnim programie szkoleniowym umożliwiającym zdobycie zawodu specjalisty ds. wykończenia wnętrz wymagany jest dodatkowy okres kwalifikacyjny, w zależności od podzespołu trwający do 6 miesięcy.
Zespół MANUFAKTUR pracuje z tkaninami i dywanami z długim włosiem oraz skórą nappa. Precyzja przeszyć dekoracyjnych na elementach obitych skórą, a także haftów
i tłoczeń skóry – to wszystko sprawia, że powstają tu małe dzieła sztuki. Dobrym przykładem najwyższych standardów jakości i ochrony zasobów Mercedes-Benz jest skórzana tapicerka. Skóra to naturalny materiał, który cechują fałdy, wady po ukąszeniach owadów i blizny, dlatego podczas kontroli przyjęcia towaru każdy płat jest dokładnie sprawdzany. Wszelkie obszary niespełniające wysokich standardów jakości MANUFAKTUR są zaznaczane cyfrowym piórem przez specjalnie przeszkolonych pracowników. Następnie zaznaczone obszary zostają zeskanowane i przypisane do każdej skóry za pomocą kodu kreskowego.
W kolejnych etapach specjaliści decydują, jak rozmieścić skórę na potrzeby poszczególnych komponentów, tak aby jak najlepiej ją wykorzystać. Polega to na stosowaniu cyfrowych wzorów cięcia na komputerze. Podobnie jak puzzle, zespół układa elementy na ekranie w taki sposób, aby uniknąć niedoskonałości i jednocześnie zminimalizować ilość odpadów. Aby precyzyjnie dopasować płaty i zminimalizować łączenia, skóra musi być elastyczna i giętka, dlatego w produkcji MANUFAKTUR jest rozcinana.
Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów MANUFAKTUR jest podsufitka ze skóry nappa. Składa się ona z około 20 elementów i jest szyta z najwyższą precyzją przez krawcową lub krawca, na różnych maszynach do szycia. Praca ta wymaga dużego doświadczenia, tak aby np. dekoracyjne przeszycia we wgłębieniach uchwytów znalazły się we właściwych miejscach. Z tego powodu za szycie w ramach danego zlecenia zawsze odpowiada tylko jedna osoba.
Również produkcja obszytej skórą kierownicy jest bardzo wymagająca. Najpierw półwyrób jest pokrywany skórą, która następnie zostaje zszywana ścieg po ściegu specjalnym szwem. W zależności od rodzaju kierownicy zajmuje to od 4 do 8 godzin.
Aby wytłoczyć logo i napisy na skórze, rzemieślnicy z zespołu MANUFAKTUR używają specjalnego narzędzia. Jeśli klient chce, może zamówić nawet herb rodzinny lub logo swojej firmy. Ze stopu brązu wykonuje się wówczas wykrojnik, który zostaje następnie precyzyjnie frezowany – oto kolejny sposób na nadanie modelom Mercedes-Benz bardzo osobistego charakteru.
Elastyczna, cyfrowa i wydajna: produkcja Klasy S w fabryce Factory 56 w Sindelfingen
· Podstawa cyfrowej produkcji – ekosystem MO360
· Nowoczesny system montażu z TecLines i modułowym małżeństwem (połączeniem nadwozia
z zespołem napędowym)
· Mniejsze zapotrzebowanie na energię w porównaniu do innych hal montażowych
Elastyczna, cyfrowa i wydajna: fabryka Factory 56 urzeczywistnia przyszłość produkcji Mercedes-Benz. Koncepcja zakładów Factory 56 stanowi wzorzec sukcesywnego transferu dla wszystkich fabryk samochodów osobowych Mercedesa na całym świecie. Wyjeżdżają stąd wszystkie warianty Klasy S, w tym hybrydy
i Mercedes-Maybach Klasy S, a także EQS. Nowe modele i warianty napędowe są szybko integrowane z obecną linią – co dowodzi wysokiego poziomu elastyczności
i wydajności Factory 56. Podstawą produkcji jest cyfrowy ekosystem MO360. Strategia cyfryzacji koncentruje się na personelu. Cel: zapewnienie 1500 pracownikom jak najlepszego wsparcia w ich codziennej pracy.
System montażu umożliwia elastyczną konfigurację: dwie linie, tzw. TecLines, pozwalają uniknąć stałych punktów procesu montażu. Znajdują się one na początku strefy wyposażenia wnętrza i w jednym miejscu skupiają wszystkie skomplikowane technologie systemowe. Oznacza to, że prace adaptacyjne wymagane np. przy integracji nowych modeli w innych obszarach hali montażowej są łatwiejsze do przeprowadzenia. W przypadku TecLines tradycyjna linia produkcyjna została zastąpiona pojazdami sterowanymi automatycznie (AGV), co pozwala na najlepszą możliwą rotację pomiędzy pracą ciągłą i cykliczną. W zakładach Factory 56 pracuje łącznie ponad 400 pojazdów AGV. Maszyny i systemy w całej hali są ze sobą skomunikowane za pośrednictwem cyfrowej infrastruktury, korzystającej z wydajnych sieci wi-fi oraz 5G.
Nowy standard w procesie łączenia nadwozia pojazdu z zespołem napędowym wyznacza proces tzw. Fullflex Marriage, zwyczajowo zwany małżeństwem. W fabryce Factory 56 składa się na niego kilka stanowisk modułowych. W przypadku nowych wymagań produktowych poszczególne moduły można wymienić w ciągu jednego weekendu. Pozwala to uniknąć większych przeróbek, a co za tym idzie – dłuższych przerw w produkcji.
Zgodnie ze strategią Ambition 2039 zakłady Factory 56 są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto i w porównaniu do innych hal montażowych mają znacznie zmniejszone zapotrzebowanie na energię.
Po części to zasługa innowacyjnej koncepcji energetycznej. Fabryka ma na dachu instalację fotowoltaiczną, która zasila halę samodzielnie wytwarzaną, ekologiczną energią elektryczną. Pokrywa ona około 30% rocznego zapotrzebowania zakładów na prąd. Część energii elektrycznej trafia do innowacyjnej sieci prądu stałego, co poprawia efektywność energetyczną pracy hali; do wspomnianej sieci podłączony jest także stacjonarny system magazynowania energii bazujący na akumulatorach z samochodów
o łącznej pojemności 1400 kWh. Służy on jako tymczasowy magazyn nadwyżek energii słonecznej wytwarzanej przez system fotowoltaiczny. Około 40% powierzchni dachu pokrywa zieleń, która równoważy czynniki takie jak nieprzepuszczalna powierzchnia.
Cała koncepcja fabryki Factory 56 skupia się na personelu. Nowoczesne oświetlenie, składające się z diod LED i innowacyjnej architektury tzw. błękitnego nieba, która umożliwia pracownikom pracę przy świetle dziennym, tworzy przyjemne środowisko pracy, a jednocześnie pozwala oszczędzać energię. Wszystkie stanowiska montażowe są zoptymalizowane pod kątem ergonomii. Za pomocą określonych elementów, takich jak podwieszane przenośniki obrotowe, pracownicy mogą ustawić pojazdy na linii w możliwie najlepszej pozycji, w zależności od wymagań.
Źródło: Mercedes