Strona poświęcona motoryzacji

Korzystając ponownie z akcji „365 dni testów Renault”, zapoznałem się w ciągu 24 godzin z modelem Megane w wersji Grandtour (kombi), czyli przedstawicielem francuskiego producenta w klasie kompaktów, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1995 roku zastępując model 19. Obecnie w sprzedaży znajduje się już czwarta odsłona tego samochodu, oferowana od 2016 roku, co oznacza, że pomimo silnej konkurencji w postaci Toyoty Corolli, czy Volkswagena Golfa,  Megane jest lubianym i cenionym modelem, chętnie kupowanym w Europie. Sytuacja na rynku motoryzacyjnym jest trudna. Coraz większa ilość klientów decyduje się na zakup SUV-ów lub crossoverów, odchodząc od klasycznej klasy kompakt. Producenci dokładają więc wszelkich starań, aby móc się utrzymać na rynku. Myślę, że Megane, szczególnie w wersji kombi ma wiele argumentów by konkurować z przedstawicielami innych segmentów oraz bezpośrednimi rywalami w swojej klasie. Samochód wyróżnia się miłym dla oka nowoczesnym designem. Sylwetka klina, chromowane listwy w pasie przednim oraz wokół szyb bocznych sprawiają, że samochód prezentuje się elegancko. Wyróżnikiem modelu, podobnie jak pozostałych aut francuskiego producenta na tle konkurencyjnych samochodów  jest ogromne logo rombu, duże przednie reflektory obrysowane przez LED-y, czy tylne LED-we lampy zespolone tworzące pas tylny. Jest to zarówno efektowne stylistycznie jak również wpływa na bezpieczeństwo, światła te są znakomicie widoczne z daleka na drodze. Dopełnieniem są ładnie wkomponowane w dolną część zderzaka światła przeciwmgielne, przetłoczenia w dolnej części drzwi, poprawiające także sztywność, czy tylne słupki C malowane na czarno, co stwarza wrażenie zachodzenia tylnej szyby na boki. Brawo dla francuskich stylistów za zewnętrzy design.W środku samochodu, uwagę zwracają nadspodziewanie dobrej jakości plastiki jak na segment C, szczególnie  te na wysokości wzroku, czyli w górnej części deski rozdzielczej i na boczkach drzwi przednich. Miłym akcentem poprawiającym estetykę wnętrza są chromowane listwy wykończeniowe chociażby wokół kratek wentylacyjnych, zegarów centralnych, dużego ekranu dotykowego, czy na przełącznikach i pokrętłach panelu klimatyzacji. Kierowca po zajęciu miejsca w wygodnym, stosunkowo miękkim, lecz trochę wąskim fotelu o dobrym trzymaniu bocznym, ma do dyspozycji wielofunkcyjną kierownicę, kolorowy wyświetlacz w konsoli środkowej, zestaw przycisków i pokręteł do obsługi klimatyzacji, ogrzewania i sterowania wyposażeniem. Wszystko jest proste w obsłudze, intuicyjne, nie wymaga czytania obszernych instrukcji. Komfort kierowcy i pasażera podnosi regulowany na długość podłokietnik,  uchwyty na napoje w tunelu środkowym, czy dwa porty USB i gniazdko 12V. Ku mojemu zaskoczeniu schowek w desce rozdzielczej wyłożono materiałem, co w klasie kompakt jest rzadkością. Mała rzecz a cieszy, przedmioty umieszczone w schowku nie hałasują podczas jazdy po nierównościach.  Szerokość wnętrza wynosząca 1814 mm, zapewnia swobodę ruchów kierowcy i pasażera bez trącania się łokciami jak również ma wpływ na  komfort nawet trzech pasażerów tylnej kanapy. Osoby zasiadające w drugim rzędzie będą też zadowolone z ilości miejsca nad głową, myślę, że wersja kombi wypada pod tym względem najbardziej korzystnie. O komfort na tylnej kanapie dba kanał wentylacyjny, który sprawnie rozprowadza powietrze. Przy kierowcy o wzroście do 180 cm, z tyłu będzie zapewniona pasażerom spora ilość miejsca na kolana i stopy. Chociaż rozstaw osi wynoszący 2717 mm sugerowałby większą ilość miejsca. Cieszy wysokie oparcie kanapy, duże zagłówki, jedynie długość siedziska kanapy mogłaby być dłuższa, co wpłynęłoby z korzyścią na komfort jazdy. Na pochwałę zasługuje duży, ustawny, głęboki bagażnik o pojemności 580 litrów, który można powiększyć do 1695 litrów. Zawartość bagażnika maskuje roleta, przesuwana w specjalnie zaprojektowanych szynach. Przestrzeń bagażową wyłożono estetyczną i miękką w dotyku wykładziną, wyposażono ją także w haczyki na torby, gniazdo 12V i oświetlenie LED-owe. W utrzymaniu porządku pomaga podwójna podłoga.  Tylna klapa podnosi się na tyle wysoko by swobodnie mógł stanąć pod nią człowiek powyżej 180 cm wzrostu.

Po uruchomieniu zapłonu za pomocą przycisku na desce rozdzielczej do życia budzi się benzynowy motor turbodoładowany o pojemności 1332 cm, generujący moc 140 KM  i moment obrotowy wynoszący 220 Nm już przy 1500 obr./min. Silnik to 4 cylindrowa jednostka w układzie rzędowym, 16 zaworowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa, która powstała w wyniku współpracy z inżynierami Mercedesa. Silnik pracuje cicho, spokojnie, znaczny moment przy niskim zakresie obrotów czyni go elastycznym. Przyśpieszenie do 100 km/h wynosi około 11 sekund, to wynik naprawdę dobry jak na tak małą pojemność i automatyczną skrzynię biegów. Samochód znakomicie sprawdza się zarówno w mieście, sprawnie przemieszczając się od świateł do świateł, jak i na drodze szybkiego ruchu. Duży moment pozwala swobodnie wyprzedzać i bez wyraźnych oznak zmęczenia utrzymywać prędkości autostradowe. Przy tym odwdzięcza się małym zapotrzebowaniem na benzynę i to 95, nie jest wymagana droższa 98. Co prawda nie udało mi się osiągnąć wartości podanych przez producenta: średnio 6,3-6,7 litra, ale zużycie paliwa na poziomie 7,2 litra należy uznać za naprawdę poprawne. Nie mam zastrzeżeń do automatycznej siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej EDC skrzyni biegów, która sprawnie, bez szarpnięć i dłuższego zastanawiania się zmieniała biegi. Polecam wybór tej przekładni, która w porównaniu do manualnej, czyni Megane pojazdem zdecydowanie bardzie komfortowym, szczególnie gdy często przemieszczamy się po dużych metropoliach. Zawieszenie samochodu oparto o najprostszą konstrukcję McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Całość pracuje poprawnie, wszelkie nierówności wybierane są dosyć miękko i jak na auto kompaktowe pracę zawieszenia dobrze wygłuszono. Jedynie przejeżdżając poprzeczne nierówności wyczuwa się niedoskonałości belki, która „nerwowo reaguje” przerzucając całą tylną osią. Auto prowadzi się poprawnie, należy mieć na uwadze, że jest to seryjne auto, przeznaczone do codziennego użytku, a nie sportowych wyczynów. Praca układu kierowniczego jest precyzyjna, samochód jest bardzo przewidywalny. W lekkości manewrowania w mieście pomaga elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, średnica zawracania wynosi 11,6 metra. Jedynie mała powierzchnia lusterek zewnętrznych i szyby tylnej utrudnia manewr cofania, co byłoby bardzo uciążliwe gdyby nie zamontowana kamera cofania, która przekazuje obraz na centralny wyświetlacz. W podstawowych wersjach wyposażenia jej jednak nie ma, dlatego zachęcam do podjęcia wysiłku finansowego i zakupienia bogatszych wersji. Bardzo skutecznie wypada też układ hamulcowy oparty na czterech tarczach, z przodu wentylowanych o średnicy 280 mm i pełnymi z tyłu o średnicy 260 mm. Wyposażenie samochodu obejmowało między innymi: zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 7 calowym ekranem TFT, kartę Renault Hands Free z funkcją powitalną, system wspomagania parkowania tyłem, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne, klimatyzację automatyczną dwustrefową, radioodtwarzacz cyfrowy (DAB) Bluetooth, USB/jack, wyświetlacz kolorowy 7 calowy,  nawigację satelitarną, tapicerkę welurową łączoną z elementami ze skóry ekologicznej, czy 16 calowe obręcze kół ze stopu lekkich metali.

Podstawowe Megane Grandtour (kombi) w konfiguracji Business dostępne jest w cenie 76 900 zł. Wersja testowana Intens, wyposażona w silnik benzynowy o mocy 140 KM i automatyczną skrzynię biegów to wydatek 93 900 zł. Megane udowadnia, że w swojej 25 letniej historii pozostaje jednym z czołowych przedstawicieli w segmencie kompaktów. Oferuje sporą przestrzeń, nowoczesne, elastyczne i oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne, ładny, wyróżniający się na tle konkurencji design, korzystną cenę. Samochód objęty jest 2 letnią gwarancją mechaniczną i 12 letnią perforacyjną. Zachęcam Państwa do samodzielnego zapoznania się z walorami Megane w ramach akcji „365 dni testów Renault”. O szczegółach możemy przeczytać na oficjalnej stronie Renault Polska.

Dziękuję za użyczenie samochodu do testu dealerowi Jaszpol Sp. Zo.o., ul. Brukowa 2, Łódź.

Michał Świercz

Testy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *